G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K        2 0 2 2

MENÜ

  

  9. tétel

A személyi gondozás az óvodában.

Ismertesse a személyi gondozás fogalmát! Mutassa be a gondozás területeit, és sajátosságait a bölcsődés korú és az óvodáskorú gyermek életében!

 

Kulcsszavak:

  • a személyi gondozás fogalma
  • a személyi gondozás területei
  • a személyi gondozás szükségessége
  • a bölcsődei gondozás: a gondozás, mint bensőséges interakciós helyzet a kisgyermeknevelő és a gyermek között
  • az óvodai gondozás, a higiénés szokások kialakításának területei

 

A SZEMÉLYI GONDOZÁS FOGALMA:

 A gondozás azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyekkel a felnőtt, a csecsemő és a kisgyermek szükségleteit elégíti ki.

 

A gondozás céljai gyermekeknél:

  • Az egészség megőrzése
  • A betegségek megelőzése
  • A testi, lelki, szellemi fejlődés elősegítése, biztosítása

 

A GONDOZÁS TERÜLETEI ÉS SAJÁTOSSÁGAI:

 

Bölcsődében

Óvodában

1.       

Etetés, önálló étkezésre nevelés

1.

Étkezés

2.       

Fürösztés, mosdatás, fogápolás és ezekkel kapcsolatosan önállóságra nevelés

2.

Testápolás, tisztálkodás

3.       

Pelenkázás, szobatisztaságra nevelés

4.       

Öltöztetés, önálló öltözködésre nevelés

3.

Öltözködés

5.       

Pihenési, alvási nyugalom biztosítása

4.

Pihenés, alvás

6.       

Levegőztetés, napoztatás

5.

Betegségmegelőzés, egészségmegőrzés szokásainak alakítása

 

 

Bölcsődében

Óvodában

1.       

 Etetés,

önálló étkezésre nevelés

  1. 

Étkezés

2.       

Fürösztés, mosdatás, fogápolás és ezekkel kapcsolatosan önállóságra nevelés

2.

Testápolás, tisztálkodás

3.       

Pelenkázás, szobatisztaságra nevelés

4.       

Öltöztetés, önálló öltözködésre nevelés

3.

Öltözködés

5. 

Pihenési, alvási nyugalom biztosítása

4.

Pihenés, alvás

6.       

Levegőztetés, napoztatás

5.

Betegségmegelőzés, egészségmegőrzés szokásainak alakítása

 

A bölcsődei és az óvodai gondozás sajátosságai:

  • a gyermeki szükségletek feltétel nélküli kielégítése,
  • az életkori sajátosságok figyelembevétele,
  • az önállóság szintjének figyelembevétele,

A gondozás-nevelés egysége:

  • A gondozás és nevelés elválaszthatatlan egységet alkotnak. Együttesen hatnak a gyermekre és céljaik is közösek: a gyermek egészségi állapotának megőrzése és testi, lelki, szellemi fejlődés elősegítése, biztosítása.

Bölcsődei gondozás sajátossága:

  • „Gondozási sorrendben” történik a gyermekek gondozása, ami azt jelenti, hogy először a legkisebbek vagy a sérült gyermek gondozása történik, majd ezt követi a többiek gondozása.

 

A SZEMÉLYI GONDOZÁS SZÜKSÉGESSÉGE:

  • A kisgyermekek – életkoruknál fogva – nem képesek (minden) szükségletük kielégítésére.

 

A BÖLCSŐDEI GONDOZÁS, MINT BENSŐSÉGES INTERAKCIÓS HELYZET A KISGYERMEKNEVELŐ ÉS A GYERMEK KÖZÖTT.

  • Bölcsődében „saját kisgyermeknevelő” (12 kisgyermek fele az egyik kisgyermeknevelőhöz tartozik, a másik fele a másik kisgyermeknevelőhöz) rendszerben dolgoznak a szakdolgozók és a bölcsődei dajka segíti a munkájukat.
  • A kisgyermeknevelő meleg, szeretetteljes odafordulással, a gyermek életkori és egyéni sajátosságait, fejlettségét, pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, hangulatát figyelembe véve segíti a gyermek fejlődését. (Gondozás közben van a legtöbb alkalom az egyéni beszélgetésekre!

 

AZ ÓVODAI GONDOZÁS, A HIGIÉNÉS SZOKÁSOK KIALAKÍTÁSÁNAK TERÜLETEI

 

Egészség: testi-lelki-szellemi egészség egysége. Az egészség fő feltétele: a tisztaság.

Higiénia = görög szó, az egészség megőrzését és a fertőzések megelőzését biztosító tisztaság.

Személyi higiéné: az egyénre vonatkoztatott, életkori sajátosságoknak megfelelő egészségügyi szabályok összessége.

 

HIGIÉNÉS SZOKÁSOK KIALAKÍTÁSÁNAK TERÜLETEI:

  • Bőrápolás: helyes kézmosás, tisztálkodás, szappan, folyóvíz, esetleg, teljes test lemosás
  • Hajápolás: fésülködés naponta többször, ne lógjon a szemébe, hosszú hajúaknak segítség
  • Fogmosás: fogkrém, fogkefe, fogmosó pohár, a fogmosás és szájöblítés technikája
  • Körömápolás: szükség szerint körömkefe
  • Orrüreg-fülkagyló: dobhártya védelme, ne dughassanak bele semmit
  • WC használat utáni kézmosás, szobatisztaságra nevelés, amikor kell, jelezze, hogy használni szeretné a WC-t
  • Öltözködés: réteges öltözködés, cipőfűzés, váltóruha
  • Étkezés: kulturált étkezési szokások kialakítása

 

 


 

 

 

 

9. tétel

 A személyi gondozás az óvodában.

Ismertesse a személyi gondozás fogalmát!

Mutassa be a gondozás területeit, és sajátosságait a bölcsődés korú és az óvodáskorú gyermek életében!

 

Kulcsszavak:

a személyi gondozás fogalma

a személyi gondozás területei

a személyi gondozás szükségessége

a bölcsődei gondozás: a gondozás, mint bensőséges interakciós helyzet a kisgyermeknevelő és a gyermek között

az óvodai gondozás, a higiénés szokások kialakításának területei

 

A gondozás fogalma

Az egészségügyi ártalmakat megelőző és elhárító, a megfelelő fejlődést segítő, az életkörülmények megjavítására irányuló, családi és szervezett társadalmi tevékenység.

A gondozás olyan komplex fizikális és kommunikációs munkaterület, amely a gondozott minél jobb testi, lelki állapotát és szociális beilleszkedését szolgálja.

Gondozás fogalma 2.

„A gondozás azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyekkel a felnőtt, a csecsemő és a kisgyermek, a gyermek szükségleteit elégíti ki.”(Polonyiné)

 

A gondozás alapvető céljai

A szükséges élettevékenységek segítése.

Az életminőség javítása.

 

A gondozás céljai gyermekeknél

Az egészség megőrzése.

Betegségek megelőzése.

A testi, lelki, szellemi fejlődés elősegítése, biztosítása.

 

Gondozás a hétköznapi gyakorlatban

A gyermek öltöztetése,

etetése,

mosdatása,

levegőztetése,

napoztatása,

altatása.

 

A célok elérésének eszközei

Családban: Szeretetteljes családi légkör, Tanácsadásokon, szűréseken való megjelenés, Védőoltások biztosítása, szükség esetén gyermekorvosi vizsgálat

Bölcsődében, óvodában:  Szeretetteljes intézményi légkör;  helyes gondozói tevékenység; Megfelelő kommunikáció; Érzelmek közvetítése; Szocializáció segítése; együttműködés(ek); Felvilágosítás, tájékoztatás

 

A gondozó jellemzői

Megértő, Empatikus, jó kommunikációs készséggel rendelkező, Szakszerűséget ismerő és alkalmazó, Jó szakmai felkészültségű, tanácsadó, Felvilágosító, jó megfigyelő képességű

A gondozás, mint tevékenység
Olyan tevékenységek összessége, mellyel meghatározzuk a gyermek közérzetét, önmagához és másokhoz való viszonyát, világhoz fűződő viszonyát, kapcsolatát is. A gondozó a gyermek, a csecsemő alapvető szükségleteit kielégíti.

 

A nevelés szűkebb értelmezése
A nevelés a nevelő szándékos, tudatos és tervszerű hatása a növendékre. A nevelés – hatás. A gyermekre irányul. A nevelő szempontjából cselekvés

A nevelés a gyermek szellemi, érzelmi fejlesztését segíti, magatartásának alakítását, erkölcsi tulajdonságainak formálását is jelenti.(Bakonyi, Velkey1984) Mindenképpen összetett tevékenységről van szó, mely során a gyermek növekszik, fejlődik, formálódik. 

A nevelés tágabb értelmezése: Nevelés valamennyi hatás, amely a gyermeket a társas együttélés folyamán éri. Kölcsönös, állandó az emberi együttélés alapfunkciója Þ mindenki mindig mindenkit nevel A nevelés folyamat.

A nevelés céljelölése: A nevelési célok kialakításakor azt kell mérlegelni, hogy mi az, ami a személyiségfejlődés szempontjából értékes. A nevelési folyamatban a személyiség különböző strukturális elemeinek fejlesztése történik. A nevelés célja olyan személy kialakítása, akik megfelelnek az adott társadalom elvárásának, embereszmény megvalósítása. Permanens(állandó) folyamat a nevelés, születés előtt-től tart a halál előttig. A nevelésre szükség van. A nevelés egyfajta tudás átadást jelent. -> a társadalom fejlődik Többet kell tudnunk mint tudtunk.

A gondozás-nevelés egysége

A két tevékenység egymástól nem elválasztható. Együttesen hatnak a gyermekre és céljaik is közösek: a gyermek egészségi állapotának megőrzése és testi, lelki, szellemi érzelmi fejlődés elősegítése, biztosítása.

 

Elvárások a nevelővel kapcsolatban:
gyermeket fel kell emelni magunkhoz, nem emelvényen (dobogón) kell állni

a gyermekért kell dolgozni,

őszinteség, kitárulkozás    Empátia, emberség, hitelességszeretet   

A gyermek számára problémákat okozható korlátok:

betegség, egészség megromlás, a szeretet hiány érzékelése (az ember értő, érző lény)válás előtti, utáni időszak (depresszió, betegségek)családi problémák, a család gazdasági háttere, sikertelenség, kudarcélmény

Érték

A legfontosabb pedagógiai érték az egészség WHO: az egészség nem más mint testi, lelki és szociális jólét állapota, nem csupán a betegség vagy a nyomorékság hiánya.

- egészségre nevelés a családban: az egészség (hármas összetevője) a családi életben kezdődik el.

A bölcsőde és óvoda a szocializációs folyamat mellett az egészségnevelésben is fontos szerepet tölt be.

A test jólétének biztosítása

helyes napirend, szokások kialakításával: helyes időbeosztás (tevékenységek ritmusa, állandó elemek, amik biztonságot jelentenek, és visszatérő jellegűek)

helyes táplálkozás (túlsúly, és alultápláltság)

higiéniai szokások: rendszeres fogmosás, kézmosás, test tisztán tartása

pihenés (eltérő alvási szükségletek) álmatlanság problémája (tv, stressz)

tevékenységek      

testi neveltség (testtartás, sokat ülnek, vagy sokat mozognak)

játszás igénye gyerekeknél (közösségi játék, közösségi szellem javítása)

szabad levegőn való tevékenység

Szellemi, érzelmi jólét

Szeretetteljes kapcsolat a családban, a bölcsődében, óvodában.

Pihenés fontossága

Mese

A gyermek meghallgatása

Beszélgetés a gyermekkel

Játék a gyermekkel

Magasabb rendű motívumok (esztétikai, erkölcsi, intellektuális) alakítása

 

szükségletek

A legősibb, alapvető motívumok. Valaminek a hiányát jelzik(pl: éhség, szomjúság) Motívumok rendszere Magasabb rendű motívumok Szándék Kompetencia igény Alapvető motívumok Szükségletek Drive-hajtóerő Érzelmek, vágy

Szükséglet keletkezése
Valamilyen érzet formájában jelentkezik, mely emóciókkal (érzelmekkel) összeolvadva hiányérzetet, nyugtalanságot okoz. Cselekvésre sarkall

Szükséglet: az élet mindennapi létfenntartáshoz szükséges dolog, tevékenység illetőleg az ezzel kapcsolatos szervek működtetése

Igény: óhaj, kívánalom amelynek bizonyos feltételeknek kell megfelelni

Fajtái: Abraham Maslow szükségletpiramisa szerint

 

 

 

szocializáció: Olyan folyamat amely során az egyén alkalmazkodik a társadalom normáihoz, értékeihez. Az egyénből a társadalom tagjává, társadalmi egyénné válik.

A gondozó / dajka szerepe a szocializációban
Segít a többi gyermekhez való alkalmazkodásban, az új környezet megismerésében, a bölcsődei szabályok, napirend elsajátításában. Segít a kapcsolatok kialakításában

  • A bölcsődei és óvodai nevelés – gondozás alapelvei, a jó gondozás feltételei
    A gondozás – nevelés egységének elve: A gondozás és nevelés elválaszthatatlan egységet alkotnak. A nevelés tágabb, a gondozás szűkebb fogalom. A gondozás minden helyzetében nevelés s folyik, a nevelés helyzetei, lehetőségei azonban nem korlátozódnak a gondozási helyzetekre. Személyi feltételek Nevelési, gondozási módszerek Eszközök Tárgyi feltételek Szervezettség Biztonság tervszerűség
  • Az egyéni bánásmód elve: A gondozónő meleg, szeretetteljes odafordulással, a gyermek életkori és egyéni sajátosságait, fejlettségét, pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, hangulatát figyelembe véve segíti a gyermek fejlődését. (gondozás közben van a legtöbb alkalom az egyéni beszélgetésekre!)
  • Az állandóság elve: A gyermek személyi és tárgyi környezetének állandósága növeli az érzelmi biztonságot. Biztonságot ad a gyermeknek a helyesen kialakított napirend, ha kiismeri magát a környezetben, és gondozás közben is ismeri és tudja, hogy „mikor mi fog történni vele”.. Biztonságot jelent az őt gondozó felnőttek állandósága. Ezek fogják segíteni az új helyzetekhez való fokozatos hozzászokást, alkalmazkodást, a változások elfogadását.
  • Az aktivitás, az önállóság segítésének elve: A biztonságos és tevékenységre motiváló környezet megteremtése, a próbálkozásokhoz elegendő idő biztosítása, a gyermek ösztönzése, megnyilvánulásainak elismerő, támogató, az igényekhez igazodó segítése, a gyermek felé irányuló szeretet, az elfogadás és empátia fokozzák az aktivitást és az önállóság iránti vágyat.
  • A pozitívumokra támaszkodás elve: A nevelés alapja a pozitív megnyilvánulások támogatása, megerősítése, elismerése.
  • Az egységes nevelő hatások elve: A gyermekkel foglalkozó felnőttek – a közöttük lévő különbség tiszteletben tartásával – a gyermek elfogadásában, öntevékenységének biztosításában egyetértenek, az alapvető erkölcsi normákat egyeztetik, nézeteiket, nevelői gyakorlatukat egymáshoz közelítik.
  • A rendszeresség elve: Az ismétlődés, tájékozási lehetőséget, stabilitást, kiszámíthatóságot eredményez a napi események sorában, növeli a gyermek biztonságérzetét.
  • A fokozatosság elve: A gyermek új helyzetekhez való fokozatos hozzászoktatása segíti alkalmazkodását, a változások elfogadását, az új megismerését, a szokások kialakulását.

 

A bölcsődei gondozás, nevelés célja:  A 0-3 éves életkorú gyermekek gondozása, nevelése a családdal együttműködve, személyiségük kibontakoztatásának elősegítése.

 

A bölcsődei gondozás, nevelés feladatai:

A gondozási légkör kialakítása a gyermeket gondozó feladata, amelyet nyugodt ütemű, összehangolt és megfelelő technikával végzett műveletekkel, a gyermek számára kellemes érintésekkel, és a kommunikációjával tud megteremteni.

minden gondozási tevékenység során biztosítani kell a felügyeletet!

 

 

A rossz gondozás következményei:

               terület

   gyermekben kiváltott hatása

nem megfelelő bánásmód:

a testtel való bánásmód során kellemetlen érzések keletkeznek

türelmetlenség, időhiány, gyors mozdulatok, esetleg sürgetés:

a gyermek számára sem lesz öröm az etetés, pelenkázás

szükségletek nem megfelelő kielégítése

fizikai biztonságérzet hiánya, gátlásosság, belső aktivitás korlátozódik

türelmetlen hang, rossz kommunikáció

gátolja a gyermek-felnőtt harmonikus kapcsolatának alakulását, nem alakul az együttműködés

 

A gondozási műveletek során a felnőtt az irányító: öltözés, tisztálkodás, pelenkázás, mert ezeknek a szükségességét a gyermek nem érzi úgy, mint az evésnél. Az étkezési szükségletet a gyermek jelzi!

 

  1. a gyermek testi és pszichés szükségleteinek kielégítése, a fejlődés elősegítése. Ez az elsődleges szükségletkielégítés!(az a mód, ahogyan ez történik, meghatározza a gyermek közérzetét, kapcsolatát a gondozójával. A gyermeknek lehetőséget kell adni a próbálkozásra oly módon, hogy közben érezze a gondozója figyelmét, támogató segítségét, aki a sikeres próbálkozásokat elismeri, ösztönzi)

- Az egészséges testi fejlődés elősegítése

-A fejlődéshez szükséges egészséges és biztonságos környezet megteremtése

-Az elsődleges szükségletek egyéni igények szerinti kielégítése (fejlettségbeli, életkori, egyéni sajátosságbeli igények figyelembe vétele!)

-Egészségvédelem, egészségnevelés, a környezethez való alkalmazkodás és az alapvető kulturhigiénés szokások kialakulásának segítése.

 

  1. Az érzelmi fejlődés és a szocializáció segítése

 -Egészséges bölcsődei környezet biztosítása

-Szeretetteljes, érzelmi biztonságot nyújtó környezet biztosítása

 -Társas kapcsolatok alakítása, segítése

-Élmény-gazdag mindennapok megteremtése a játékon keresztül. A megismerési folyamatok fejlődésének segítése

 -A gyermek kíváncsiságára, megismerési vágyára, érzelmi beállítottságára, önkéntelen figyelmére alapozva a közvetlen környezetében szerzett tapasztalataira építve segíteni kell az egyéni képességek kibontakozását.

-A gyermek igényeihez igazodó közös tevékenység során élmények, viselkedési és helyzetmegoldási minták nyújtása.

 

 

Gondozási műveletek a bölcsődében, óvodában

Bölcsőde

1.- pelenkaváltás pólyázón

pelenkaváltás célja a gyermek komfortérzetének megteremtése, a szennyezett bőrfelület tökéletes letisztítása

előkészítés és gondozás kivitelezése:

pelenkázóasztal fertőtlenítése, eldobható pelenka,

megfelelő mennyiségű textilpelenka,

szükség szerint váltóruha,

tisztálkodási eszközök, badellák, vizesblokk

 

Bölcsőde

2.- pelenkaváltás álló gyermeknél

 

Előkészítés és gondozás kivitelezése:

gyermekpad, vagy ülőke, felnőttnek alacsony ülőke (szemmagasság), fertőtlenítő, eldobható pelenka / textilpelenka, szükség szerint váltóruha, tisztálkodási eszközök, badellák, vizesblokk (mosdó, fürdőkád vagy zuhanytálca)

Bölcsőde - óvoda

Kézmosás

(minden étkezés előtt, és szükség szerint

berendezések:

mosdó keverőcsappal,szappan, jellel ellátott törölköző, fésű,tükör

(minibölcsiben a kisgy.nevelő távollétében a dajka tevékenysége a segítés)

Bölcsőde

Szobatisztaságra nevelés

szobatisztaság: amikor a gyermek a vizelési vagy székelési ingerét vissza tudja tartani, amíg eléri  a bilit/ WC-t, önállóan levetkőzik, és elvégzi szükségletét)

ösztönző körülmények:

száraz pelenka esetén a bilizés felajánlása a gyereknek, felnőtt elismerő szavai, ha a gy. önmaga veheti elő a bilit, vagy húzza le a WC-t, kis bugyi használata

 

Bölcsőde - óvoda

étkezés

táplálkozás: az élet működéséhez és fenntartásához szükséges anyagok felvétele

táplálék: létfontosságú tápanyagok, anyagok, amelyeket a szervezet az emésztés és anyagcsere során kiválaszt, vagy kiürít

tápanyag: létfontosságú anyagok: fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, ásványi anyagok

Komplettálás: valamennyi étkezés társítva legyen teljes értékű fehérjével is

bölcsődében: kétkanalas módszer (gondozó+gyerek)

irányelvek: 37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról:

változatos étrenddel megfelelő energiamennyiség és tápanyagszükséglet biztosítása

korszerű konyhatechnológia alkalmazása

konyhasó-bevitel csökkentése

minél kevesebb cukor felhasználása

napi fél liter tej fogyasztása (bölcsiben 2,8%, vagy3,6%-os tej)

Bölcsőde: napi előírt energiaszükséglet 75%-át napi 2 fő- és 2 kisétkezéssel kell biztosítani (800-950/Kcal/nap)

 

Óvodában: csoportban étkezés

ne kelljen tétlenül várakozni!

dönthessen arról, hogy mennyit akar enni az ételből

legyen állandó, saját helye,

csak annyit segíteni, amennyi szükséges

csendesen beszélgethessen

 

 

reggeli / uzsonna

tálalókocsin:

létszámnak megfelelő tányér, 100 ml-es pohár

kínálótányér, terítő, szalvéta (bölcsiben kóstolós tányér)

tálalódobozban szendvics, péksütemény, zöldség,

csipesz, kancsó (tea, tejes folyadék)

Minibölcsiben dajka segít

Ölben ülő gyereknél előke kötése az étkezés előtt

allergének – diétás étkeztetés!!!

 

friss gyümölcsök

szárazhüvelyesek, olajos magvak, aszalt: nem adható bölcsiben

 

 

levegőztetés

napirend megszervezésével, tárgyi feltételek biztosításával, minél több idő töltése a szabad levegőn

akadályok: erős napsütés, sűrű köd, zuhogó eső, orkánszerű szél, -50C alatti hőmérséklet (bölcsi)

-10-150C alatt(ovi)

 

 

Asztali nézet