G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K 2 0 2 2
9. tétel
A személyi gondozás az óvodában.
Ismertesse a személyi gondozás fogalmát! Mutassa be a gondozás területeit, és sajátosságait a bölcsődés korú és az óvodáskorú gyermek életében!
Kulcsszavak:
A SZEMÉLYI GONDOZÁS FOGALMA:
A gondozás azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyekkel a felnőtt, a csecsemő és a kisgyermek szükségleteit elégíti ki.
A gondozás céljai gyermekeknél:
A GONDOZÁS TERÜLETEI ÉS SAJÁTOSSÁGAI:
Bölcsődében |
Óvodában |
||
1. |
Etetés, önálló étkezésre nevelés |
1. |
Étkezés |
2. |
Fürösztés, mosdatás, fogápolás és ezekkel kapcsolatosan önállóságra nevelés |
2. |
Testápolás, tisztálkodás |
3. |
Pelenkázás, szobatisztaságra nevelés |
||
4. |
Öltöztetés, önálló öltözködésre nevelés |
3. |
Öltözködés |
5. |
Pihenési, alvási nyugalom biztosítása |
4. |
Pihenés, alvás |
6. |
Levegőztetés, napoztatás |
5. |
Betegségmegelőzés, egészségmegőrzés szokásainak alakítása |
Bölcsődében |
Óvodában |
||
1. |
Etetés, önálló étkezésre nevelés |
1. |
Étkezés |
2. |
Fürösztés, mosdatás, fogápolás és ezekkel kapcsolatosan önállóságra nevelés |
2. |
Testápolás, tisztálkodás |
3. |
Pelenkázás, szobatisztaságra nevelés |
||
4. |
Öltöztetés, önálló öltözködésre nevelés |
3. |
Öltözködés |
5. |
Pihenési, alvási nyugalom biztosítása |
4. |
Pihenés, alvás |
6. |
Levegőztetés, napoztatás |
5. |
Betegségmegelőzés, egészségmegőrzés szokásainak alakítása |
A bölcsődei és az óvodai gondozás sajátosságai:
A gondozás-nevelés egysége:
Bölcsődei gondozás sajátossága:
A SZEMÉLYI GONDOZÁS SZÜKSÉGESSÉGE:
A BÖLCSŐDEI GONDOZÁS, MINT BENSŐSÉGES INTERAKCIÓS HELYZET A KISGYERMEKNEVELŐ ÉS A GYERMEK KÖZÖTT.
AZ ÓVODAI GONDOZÁS, A HIGIÉNÉS SZOKÁSOK KIALAKÍTÁSÁNAK TERÜLETEI
Egészség: testi-lelki-szellemi egészség egysége. Az egészség fő feltétele: a tisztaság.
Higiénia = görög szó, az egészség megőrzését és a fertőzések megelőzését biztosító tisztaság.
Személyi higiéné: az egyénre vonatkoztatott, életkori sajátosságoknak megfelelő egészségügyi szabályok összessége.
HIGIÉNÉS SZOKÁSOK KIALAKÍTÁSÁNAK TERÜLETEI:
9. tétel
A személyi gondozás az óvodában.
Ismertesse a személyi gondozás fogalmát!
Mutassa be a gondozás területeit, és sajátosságait a bölcsődés korú és az óvodáskorú gyermek életében!
Kulcsszavak:
a személyi gondozás fogalma
a személyi gondozás területei
a személyi gondozás szükségessége
a bölcsődei gondozás: a gondozás, mint bensőséges interakciós helyzet a kisgyermeknevelő és a gyermek között
az óvodai gondozás, a higiénés szokások kialakításának területei
A gondozás fogalma
Az egészségügyi ártalmakat megelőző és elhárító, a megfelelő fejlődést segítő, az életkörülmények megjavítására irányuló, családi és szervezett társadalmi tevékenység.
A gondozás olyan komplex fizikális és kommunikációs munkaterület, amely a gondozott minél jobb testi, lelki állapotát és szociális beilleszkedését szolgálja.
Gondozás fogalma 2.
„A gondozás azoknak a tevékenységeknek az összessége, amelyekkel a felnőtt, a csecsemő és a kisgyermek, a gyermek szükségleteit elégíti ki.”(Polonyiné)
A gondozás alapvető céljai
A szükséges élettevékenységek segítése.
Az életminőség javítása.
A gondozás céljai gyermekeknél
Az egészség megőrzése.
Betegségek megelőzése.
A testi, lelki, szellemi fejlődés elősegítése, biztosítása.
Gondozás a hétköznapi gyakorlatban
A gyermek öltöztetése,
etetése,
mosdatása,
levegőztetése,
napoztatása,
altatása.
A célok elérésének eszközei
Családban: Szeretetteljes családi légkör, Tanácsadásokon, szűréseken való megjelenés, Védőoltások biztosítása, szükség esetén gyermekorvosi vizsgálat
Bölcsődében, óvodában: Szeretetteljes intézményi légkör; helyes gondozói tevékenység; Megfelelő kommunikáció; Érzelmek közvetítése; Szocializáció segítése; együttműködés(ek); Felvilágosítás, tájékoztatás
A gondozó jellemzői
Megértő, Empatikus, jó kommunikációs készséggel rendelkező, Szakszerűséget ismerő és alkalmazó, Jó szakmai felkészültségű, tanácsadó, Felvilágosító, jó megfigyelő képességű
A gondozás, mint tevékenység
Olyan tevékenységek összessége, mellyel meghatározzuk a gyermek közérzetét, önmagához és másokhoz való viszonyát, világhoz fűződő viszonyát, kapcsolatát is. A gondozó a gyermek, a csecsemő alapvető szükségleteit kielégíti.
A nevelés szűkebb értelmezése
A nevelés a nevelő szándékos, tudatos és tervszerű hatása a növendékre. A nevelés – hatás. A gyermekre irányul. A nevelő szempontjából cselekvés
A nevelés a gyermek szellemi, érzelmi fejlesztését segíti, magatartásának alakítását, erkölcsi tulajdonságainak formálását is jelenti.(Bakonyi, Velkey1984) Mindenképpen összetett tevékenységről van szó, mely során a gyermek növekszik, fejlődik, formálódik.
A nevelés tágabb értelmezése: Nevelés valamennyi hatás, amely a gyermeket a társas együttélés folyamán éri. Kölcsönös, állandó az emberi együttélés alapfunkciója Þ mindenki mindig mindenkit nevel A nevelés folyamat.
A nevelés céljelölése: A nevelési célok kialakításakor azt kell mérlegelni, hogy mi az, ami a személyiségfejlődés szempontjából értékes. A nevelési folyamatban a személyiség különböző strukturális elemeinek fejlesztése történik. A nevelés célja olyan személy kialakítása, akik megfelelnek az adott társadalom elvárásának, embereszmény megvalósítása. Permanens(állandó) folyamat a nevelés, születés előtt-től tart a halál előttig. A nevelésre szükség van. A nevelés egyfajta tudás átadást jelent. -> a társadalom fejlődik Többet kell tudnunk mint tudtunk.
A gondozás-nevelés egysége
A két tevékenység egymástól nem elválasztható. Együttesen hatnak a gyermekre és céljaik is közösek: a gyermek egészségi állapotának megőrzése és testi, lelki, szellemi érzelmi fejlődés elősegítése, biztosítása.
Elvárások a nevelővel kapcsolatban:
gyermeket fel kell emelni magunkhoz, nem emelvényen (dobogón) kell állni
a gyermekért kell dolgozni,
őszinteség, kitárulkozás Empátia, emberség, hitelességszeretet
A gyermek számára problémákat okozható korlátok:
betegség, egészség megromlás, a szeretet hiány érzékelése (az ember értő, érző lény)válás előtti, utáni időszak (depresszió, betegségek)családi problémák, a család gazdasági háttere, sikertelenség, kudarcélmény
Érték
A legfontosabb pedagógiai érték az egészség WHO: az egészség nem más mint testi, lelki és szociális jólét állapota, nem csupán a betegség vagy a nyomorékság hiánya.
- egészségre nevelés a családban: az egészség (hármas összetevője) a családi életben kezdődik el.
A bölcsőde és óvoda a szocializációs folyamat mellett az egészségnevelésben is fontos szerepet tölt be.
A test jólétének biztosítása
helyes napirend, szokások kialakításával: helyes időbeosztás (tevékenységek ritmusa, állandó elemek, amik biztonságot jelentenek, és visszatérő jellegűek)
helyes táplálkozás (túlsúly, és alultápláltság)
higiéniai szokások: rendszeres fogmosás, kézmosás, test tisztán tartása
pihenés (eltérő alvási szükségletek) álmatlanság problémája (tv, stressz)
tevékenységek
testi neveltség (testtartás, sokat ülnek, vagy sokat mozognak)
játszás igénye gyerekeknél (közösségi játék, közösségi szellem javítása)
szabad levegőn való tevékenység
Szellemi, érzelmi jólét
Szeretetteljes kapcsolat a családban, a bölcsődében, óvodában.
Pihenés fontossága
Mese
A gyermek meghallgatása
Beszélgetés a gyermekkel
Játék a gyermekkel
Magasabb rendű motívumok (esztétikai, erkölcsi, intellektuális) alakítása
szükségletek
A legősibb, alapvető motívumok. Valaminek a hiányát jelzik(pl: éhség, szomjúság) Motívumok rendszere Magasabb rendű motívumok Szándék Kompetencia igény Alapvető motívumok Szükségletek Drive-hajtóerő Érzelmek, vágy
Szükséglet keletkezése
Valamilyen érzet formájában jelentkezik, mely emóciókkal (érzelmekkel) összeolvadva hiányérzetet, nyugtalanságot okoz. Cselekvésre sarkall
Szükséglet: az élet mindennapi létfenntartáshoz szükséges dolog, tevékenység illetőleg az ezzel kapcsolatos szervek működtetése
Igény: óhaj, kívánalom amelynek bizonyos feltételeknek kell megfelelni
Fajtái: Abraham Maslow szükségletpiramisa szerint
szocializáció: Olyan folyamat amely során az egyén alkalmazkodik a társadalom normáihoz, értékeihez. Az egyénből a társadalom tagjává, társadalmi egyénné válik.
A gondozó / dajka szerepe a szocializációban
Segít a többi gyermekhez való alkalmazkodásban, az új környezet megismerésében, a bölcsődei szabályok, napirend elsajátításában. Segít a kapcsolatok kialakításában
A bölcsődei gondozás, nevelés célja: A 0-3 éves életkorú gyermekek gondozása, nevelése a családdal együttműködve, személyiségük kibontakoztatásának elősegítése.
A bölcsődei gondozás, nevelés feladatai:
A gondozási légkör kialakítása a gyermeket gondozó feladata, amelyet nyugodt ütemű, összehangolt és megfelelő technikával végzett műveletekkel, a gyermek számára kellemes érintésekkel, és a kommunikációjával tud megteremteni.
minden gondozási tevékenység során biztosítani kell a felügyeletet!
A rossz gondozás következményei:
terület |
gyermekben kiváltott hatása |
nem megfelelő bánásmód: |
a testtel való bánásmód során kellemetlen érzések keletkeznek |
türelmetlenség, időhiány, gyors mozdulatok, esetleg sürgetés: |
a gyermek számára sem lesz öröm az etetés, pelenkázás |
szükségletek nem megfelelő kielégítése |
fizikai biztonságérzet hiánya, gátlásosság, belső aktivitás korlátozódik |
türelmetlen hang, rossz kommunikáció |
gátolja a gyermek-felnőtt harmonikus kapcsolatának alakulását, nem alakul az együttműködés |
A gondozási műveletek során a felnőtt az irányító: öltözés, tisztálkodás, pelenkázás, mert ezeknek a szükségességét a gyermek nem érzi úgy, mint az evésnél. Az étkezési szükségletet a gyermek jelzi!
- Az egészséges testi fejlődés elősegítése
-A fejlődéshez szükséges egészséges és biztonságos környezet megteremtése
-Az elsődleges szükségletek egyéni igények szerinti kielégítése (fejlettségbeli, életkori, egyéni sajátosságbeli igények figyelembe vétele!)
-Egészségvédelem, egészségnevelés, a környezethez való alkalmazkodás és az alapvető kulturhigiénés szokások kialakulásának segítése.
-Egészséges bölcsődei környezet biztosítása
-Szeretetteljes, érzelmi biztonságot nyújtó környezet biztosítása
-Társas kapcsolatok alakítása, segítése
-Élmény-gazdag mindennapok megteremtése a játékon keresztül. A megismerési folyamatok fejlődésének segítése
-A gyermek kíváncsiságára, megismerési vágyára, érzelmi beállítottságára, önkéntelen figyelmére alapozva a közvetlen környezetében szerzett tapasztalataira építve segíteni kell az egyéni képességek kibontakozását.
-A gyermek igényeihez igazodó közös tevékenység során élmények, viselkedési és helyzetmegoldási minták nyújtása.
Gondozási műveletek a bölcsődében, óvodában
Bölcsőde |
1.- pelenkaváltás pólyázón pelenkaváltás célja a gyermek komfortérzetének megteremtése, a szennyezett bőrfelület tökéletes letisztítása |
előkészítés és gondozás kivitelezése: pelenkázóasztal fertőtlenítése, eldobható pelenka, megfelelő mennyiségű textilpelenka, szükség szerint váltóruha, tisztálkodási eszközök, badellák, vizesblokk
|
Bölcsőde |
2.- pelenkaváltás álló gyermeknél
|
Előkészítés és gondozás kivitelezése: gyermekpad, vagy ülőke, felnőttnek alacsony ülőke (szemmagasság), fertőtlenítő, eldobható pelenka / textilpelenka, szükség szerint váltóruha, tisztálkodási eszközök, badellák, vizesblokk (mosdó, fürdőkád vagy zuhanytálca) |
Bölcsőde - óvoda |
Kézmosás (minden étkezés előtt, és szükség szerint |
berendezések: mosdó keverőcsappal,szappan, jellel ellátott törölköző, fésű,tükör (minibölcsiben a kisgy.nevelő távollétében a dajka tevékenysége a segítés) |
Bölcsőde |
Szobatisztaságra nevelés szobatisztaság: amikor a gyermek a vizelési vagy székelési ingerét vissza tudja tartani, amíg eléri a bilit/ WC-t, önállóan levetkőzik, és elvégzi szükségletét) |
ösztönző körülmények: száraz pelenka esetén a bilizés felajánlása a gyereknek, felnőtt elismerő szavai, ha a gy. önmaga veheti elő a bilit, vagy húzza le a WC-t, kis bugyi használata
|
Bölcsőde - óvoda |
étkezés táplálkozás: az élet működéséhez és fenntartásához szükséges anyagok felvétele táplálék: létfontosságú tápanyagok, anyagok, amelyeket a szervezet az emésztés és anyagcsere során kiválaszt, vagy kiürít tápanyag: létfontosságú anyagok: fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, ásványi anyagok Komplettálás: valamennyi étkezés társítva legyen teljes értékű fehérjével is |
bölcsődében: kétkanalas módszer (gondozó+gyerek) irányelvek: 37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról: változatos étrenddel megfelelő energiamennyiség és tápanyagszükséglet biztosítása korszerű konyhatechnológia alkalmazása konyhasó-bevitel csökkentése minél kevesebb cukor felhasználása napi fél liter tej fogyasztása (bölcsiben 2,8%, vagy3,6%-os tej) Bölcsőde: napi előírt energiaszükséglet 75%-át napi 2 fő- és 2 kisétkezéssel kell biztosítani (800-950/Kcal/nap)
Óvodában: csoportban étkezés ne kelljen tétlenül várakozni! dönthessen arról, hogy mennyit akar enni az ételből legyen állandó, saját helye, csak annyit segíteni, amennyi szükséges csendesen beszélgethessen
|
|
reggeli / uzsonna |
tálalókocsin: létszámnak megfelelő tányér, 100 ml-es pohár kínálótányér, terítő, szalvéta (bölcsiben kóstolós tányér) tálalódobozban szendvics, péksütemény, zöldség, csipesz, kancsó (tea, tejes folyadék) Minibölcsiben dajka segít Ölben ülő gyereknél előke kötése az étkezés előtt allergének – diétás étkeztetés!!! |
|
friss gyümölcsök |
szárazhüvelyesek, olajos magvak, aszalt: nem adható bölcsiben
|
|
levegőztetés |
napirend megszervezésével, tárgyi feltételek biztosításával, minél több idő töltése a szabad levegőn akadályok: erős napsütés, sűrű köd, zuhogó eső, orkánszerű szél, -50C alatti hőmérséklet (bölcsi) -10-150C alatt(ovi) |