7. tétel
Munkajellegű tevékenységek az óvodában.
Értelmezze a munka és a játék kapcsolatát.
Értékelje a gyermekre gyakorolt személyiségfejlesztő hatását.
Mutassa be az óvodáskorú gyermek munkajellegű tevékenységeit.
Kulcsszavak, fogalmak:
- a munka, mint a személyiségfejlesztés eszköze
- a munkajellegű tevékenységek formái az óvodában
- a naposi munka és az óvodai dajka naposi munkával kapcsolatos feladatai
- az alkalomszerű munkajellegű tevékenységek és az óvodai dajka alkalomszerű munkajellegű tevékenységgel kapcsolatos feladatai
- munkajellegű tevékenységek az óvoda udvarán
- az évszakhoz kapcsolódó munkajellegű tevékenységek
- a kerti munkajellegű tevékenységek során a gyerekek által használt eszközök és használatuk balesetvédelmi szabályai
1. Értelmezze a munka és a játék kapcsolatát.
A "munka jellegű" tevékenység az óvodáskorú gyermekeknél még szorosan összefonódik a játékkal, az indítékai is megegyeznek.
Mivel az óvodáskorú gyermek számára a munkajellegű tevékenység is játékos tevékenység, gyakran nem is választható szét a munka és a játék.
A munkajellegű tevékenység pedagógiai funkciója: a gyermekek értékteremtő együttműködési - képességeinek fejlesztése.
A gyermek a munkát – éppúgy, mint a játékot – általában örömmel végzi, ezért tud azonosulni a munka céljával.
Az óvodában a gyerek minden olyan munkát végezhet, amely nem károsítja, nem balesetveszélyes, és kedvvel végzi.
Ez az a terület, ahol a gyermek számára egyértelművé válik az erőfeszítés és az eredmény kapcsolata.
A gyermek öntevékenységét, nyitottságát, megismerési vágyát, aktivitását, érdeklődését tudatosan felhasználhatjuk nevelési céljaink elérésére.
A munkatevékenység játékos formában való elvégzése élményként és tapasztalatként is működik (funkcionál) a gyermeknél. A tevékenykedés lehetősége, az eszközök motiválják a gyermeket a cselekvése során.
A munka és a játék között az alapvető különbség csak abban van, hogy a munkának, munkavégzésnek mindig célja van.
A munka a gyermek akarati életével, az önállósodásával arányban fejlődik, az óvodai munkát egyre tudatosabban végzi, de a munka az óvodáskor végéig játékos.
A szoktatás vagy a kialakult szokásrendszer fokozza a fejlődés ütemét a munka terén, mert a munkát a gyermek utánzással sajátítja el. Ezért nagyon fontos az óvodapedagógus és a dajka modell szerepe. Mintaadás nélkül a munka mozzanatainak, „fogásainak” az elsajátítása, a munkamegszerettetése elképzelhetetlen.
A munkakedvet növeli a rendszeres ellenőrzés, a segítő és biztató értékelés, a dicséret és a pozitív megerősítés. Együtt kell örülni a gyerek sikeres munkájának, és úgy kell a hibákat korrigálni, hogy közben nagy hangsúlyt kapjon a munkájának az a része, amit jól végzett.
2. Értékelje a gyermekre gyakorolt személyiségfejlesztő hatását a munkajellegű tevékenységeknek.
A munka személyiségfejlesztő hatása:
a munka fejleszti:
- a gyerek türelmét, kitartását, önfegyelmét, feladattudatát, nő a felelősségérzete, ezáltal fejlődik az akarati élete, differenciálódik az érzelme
- kialakul a gyerekben a munka iránti tisztelet, örömet jelent számára a közösségért végzett munka
- munka során sok tapasztalatot szerez, értelme csiszolódik, ráérez a munkaszervezésre, és mozgása is tökéletesedik
- a tevékenység beszédre ösztönzi, és közben szókincse fejlődik
- a sikeres munkateljesítmény, a pozitív élmények átélése a személyiség fejlesztésének is eszköze.
Fontos, hogy a munkavégzés során:
- pozitív élményeket szerezzenek a gyermekek
- teremtődjenek meg a megfelelő játékos munka feltételei, a sikerélmény érdekében, amely további ösztönzőként funkcionál.
- Törekedni kell arra, hogy minden munkatevékenység örömet jelentsen a gyereknek, és nyújtson élményt.
- olyan körülményeket kell teremteni, amelyek segítségével sikeres tud lenni a kisgyerek (életkori sajátosságok figyelembe-vétele, egyéni jellemzők, aktuális személyiségállapot)!
- figyelembe kell venni a tevékenység és a vágyak közötti összhangot, de akkor is adni kell lehetőséget a munkára, ha a gyermeket érdekli a munkatevékenység, de a vágyai és képességei nincsenek teljesen összhangban.
3. Munkajellegű tevékenységek az óvodában (dajkai feladatok)
(Mutassa be az óvodáskorú gyermek munkajellegű tevékenységeit.)
önkiszolgálás (önkiszolgáló munka)
- az akarati élet fejlődésének első jele, amikor megjelenik a gyereknél az „én akarom”, egyedül én, én csinálom – mondat
- ekkor, már próbálkozik „elemi önkiszolgálással”
- Fontos: hagyjuk a gyereket engedni, önállóan tevékenykedni, de ne hagyjuk magára. Engedjük azt, amit már tud, és figyeljük, hogy hol szükséges a segítés, miközben folyamatosan beszélgetünk. (ezzel a beszélgetéssel tudatosítjuk a gyerekben, hogy mit, miért kell úgy csinálni)
- Fontos: olyan eszközöket biztosítsunk a gyermeki tevékenységhez, amelyek segítik az önellátást: balesetmentes, ép eszközök; gyermekméretű eszközök; könnyen megközelíthető helyen tárolt eszközök; könnyű eszközök
- Fontos: elegendő időt, és folyamatos segítségnyújtást kell adni
naposi munka
- a naposi munka, közösségért végzett munka, a csoport szokása szerint 1, vagy több napost is választhatnak
- munkafázisokkal ismerkedik a gyermek
- fontos: ne vonja el a gyereket a játéktól, a levegőzéstől, és más kedvelt tevékenységtől
- ne legyen se könnyű, se nehéz, hogy erőkifejtésre késztesse a gyereket, de biztosítsa a sikerélményt számára
- folyamatosan ellenőrizni kell, és értékelni az elvégzett munkát
- oda kell figyelni a gyermekek eltérő munkatempójára, és türelemmel segítséget adni, ösztönözni
- fokozza az örömet, és a felkészülést a munkára, hogyha van naposi tábla
növény-és állatgondozás
- A kisállat és növénygondozás legnagyobb nevelői értke abban áll, hogy a gyerek ezekben a tevékenységekben közvetlenül érzékelheti munkája eredményét. Látja, hogy a növények, állatok elpusztulnak, hogyha nem gondoskodnak róluk.
- Ezt a munkaterületet is a dajkával közösen végezheti a gyerek.
- Fontos: Meg kell mutatni azokat a fogásokat, amelyek eredményhez vezetnek.
- Kisállatok gondozásánál különösen fontos a fertőzés elkerülése, az állatok tisztán tartása.
kerti munka
- a kerti munkákba, a gyerekek örömmel kapcsolódnak be. A jó levegőn végzett kerti munka során sokat ügyesedhetnek, tanulhatnak, ráadásul közös élményeket is szerezhetnek. A kertészkedés, mint a szabadban végzett tevékenység, a gyerekek mozgásigényét is kielégíti. A gyerekek és óvónők, dajkák által végzett kerti nagytakarítás vagy kertzöldítés közösségi építő jellegű tevékenység. A szülőket is be lehet vonni az óvodaudvar szebbé tételébe, a szülő–gyerek–óvoda alkotta közösség ezáltal összekovácsolódik. A kertészkedés fontos eszköze lehet a csapatépítésnek. A gyerekek jobban fognak vigyázni az általuk ültetett növényekre, mert az saját munkájuk eredménye.
- fontos: itt is folyamatos felnőtt jelenlét mellett végezzék a munkafogásokat
- gyermekméretű, és balesetmentes eszközzel dolgozhassanak. Ezt előzetesen a dajkának ellenőrizni kell.
- a tevékenységeket szóban is megerősítsük (mutatni, és mondani)
alkalmi megbízatások
- A gyerekek nagyon örülnek az egyéni megbízatásoknak.
- ezeknél a feladatoknál következetesnek kell lenni a felnőtteknek.
- ellenőrizni, értékelni kell, és a rendszeres tevékenységért dicsérni kell a gyereket