G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K        2 0 2 2

MENÜ

     7. tétel 

Munkajellegű tevékenységek az óvodában.

Értelmezze a munka és a játék kapcsolatát.

Értékelje a gyermekre gyakorolt személyiségfejlesztő hatását. 

Mutassa be az óvodáskorú gyermek munkajellegű tevékenységeit. 

 

 

Kulcsszavak, fogalmak:

  • a munka, mint a személyiségfejlesztés eszköze
  • a munkajellegű tevékenységek formái az óvodában
  • a naposi munka és az óvodai dajka naposi munkával kapcsolatos feladatai
  • az alkalomszerű munkajellegű tevékenységek és az óvodai dajka alkalomszerű munkajellegű tevékenységgel kapcsolatos feladatai
  • munkajellegű tevékenységek az óvoda udvarán
  • az évszakhoz kapcsolódó munkajellegű tevékenységek
  • a kerti munkajellegű tevékenységek során a gyerekek által használt eszközök és használatuk balesetvédelmi szabályai

 

 

1.   Értelmezze a munka és a játék kapcsolatát.

A "munka jellegű" tevékenység az óvodáskorú gyermekeknél még szorosan összefonódik a játékkal, az indítékai is megegyeznek.

Mivel az óvodáskorú gyermek számára a munkajellegű tevékenység is játékos tevékenység, gyakran nem is választható szét a munka és a játék.

A munkajellegű tevékenység pedagógiai funkciója: a gyermekek értékteremtő együttműködési - képességeinek fejlesztése.

A gyermek a munkát – éppúgy, mint a játékot – általában örömmel végzi, ezért tud azonosulni a munka céljával.

Az óvodában a gyerek minden olyan munkát végezhet, amely nem károsítja, nem balesetveszélyes, és kedvvel végzi.

Ez az a terület, ahol a gyermek számára egyértelművé válik az erőfeszítés és az eredmény kapcsolata.

A gyermek öntevékenységét, nyitottságát, megismerési vágyát, aktivitását, érdeklődését tudatosan felhasználhatjuk nevelési céljaink elérésére.

A munkatevékenység játékos formában való elvégzése élményként és tapasztalatként is működik (funkcionál) a gyermeknél.      A tevékenykedés lehetősége, az eszközök motiválják a gyermeket a cselekvése során.

A munka és a játék között az alapvető különbség csak abban van, hogy a munkának, munkavégzésnek mindig célja van.

A munka a gyermek akarati életével, az önállósodásával arányban fejlődik, az óvodai munkát egyre tudatosabban végzi, de a munka az óvodáskor végéig játékos.

A szoktatás vagy a kialakult szokásrendszer fokozza a fejlődés ütemét a munka terén, mert a munkát a gyermek utánzással sajátítja el. Ezért nagyon fontos az óvodapedagógus és a dajka modell szerepe. Mintaadás nélkül a munka mozzanatainak, „fogásainak” az elsajátítása, a munkamegszerettetése elképzelhetetlen.

A munkakedvet növeli a rendszeres ellenőrzés, a segítő és biztató értékelés, a dicséret és a pozitív megerősítés. Együtt kell örülni a gyerek sikeres munkájának, és úgy kell a hibákat korrigálni, hogy közben nagy hangsúlyt kapjon a munkájának az a része, amit jól végzett.

 

 

2. Értékelje a gyermekre gyakorolt személyiségfejlesztő hatását a munkajellegű tevékenységeknek. 

A munka személyiségfejlesztő hatása:

a munka fejleszti:

  • a gyerek türelmét, kitartását, önfegyelmét, feladattudatát, nő a felelősségérzete, ezáltal fejlődik az akarati élete, differenciálódik az érzelme
  • kialakul a gyerekben a munka iránti tisztelet, örömet jelent számára a közösségért végzett munka
  • munka során sok tapasztalatot szerez, értelme csiszolódik, ráérez a munkaszervezésre, és mozgása is tökéletesedik
  • a tevékenység beszédre ösztönzi, és közben szókincse fejlődik
  • a sikeres munkateljesítmény, a pozitív élmények átélése a személyiség fejlesztésének is eszköze.

 

Fontos, hogy a munkavégzés során:

  • pozitív élményeket szerezzenek a gyermekek
  • teremtődjenek meg a megfelelő játékos munka feltételei, a sikerélmény érdekében, amely további ösztönzőként funkcionál.
  • Törekedni kell arra, hogy minden munkatevékenység örömet jelentsen a gyereknek, és nyújtson élményt.
  • olyan körülményeket kell teremteni, amelyek segítségével sikeres tud lenni a kisgyerek (életkori sajátosságok figyelembe-vétele, egyéni jellemzők, aktuális személyiségállapot)!
  • figyelembe kell venni a tevékenység és a vágyak közötti összhangot, de akkor is adni kell lehetőséget a munkára, ha a gyermeket érdekli a munkatevékenység, de a vágyai és képességei nincsenek teljesen összhangban.

 

 

 

  3. Munkajellegű tevékenységek az óvodában (dajkai feladatok)

 (Mutassa be az óvodáskorú gyermek munkajellegű tevékenységeit.)

önkiszolgálás (önkiszolgáló munka)

  • az akarati élet fejlődésének első jele, amikor megjelenik a gyereknél az „én akarom”, egyedül én, én csinálom – mondat
  • ekkor, már próbálkozik „elemi önkiszolgálással”
  • Fontos: hagyjuk a gyereket engedni, önállóan tevékenykedni, de ne hagyjuk magára. Engedjük azt, amit már tud, és figyeljük, hogy hol szükséges a segítés, miközben folyamatosan beszélgetünk. (ezzel a beszélgetéssel tudatosítjuk a gyerekben, hogy mit, miért kell úgy csinálni)
  • Fontos: olyan eszközöket biztosítsunk a gyermeki tevékenységhez, amelyek segítik az önellátást: balesetmentes, ép eszközök; gyermekméretű eszközök; könnyen megközelíthető helyen tárolt eszközök; könnyű eszközök
  • Fontos: elegendő időt, és folyamatos segítségnyújtást kell adni

 

naposi munka

  • a naposi munka, közösségért végzett munka, a csoport szokása szerint 1, vagy több napost is választhatnak
  • munkafázisokkal ismerkedik a gyermek
  • fontos: ne vonja el a gyereket a játéktól, a levegőzéstől, és más kedvelt tevékenységtől
  • ne legyen se könnyű, se nehéz, hogy erőkifejtésre késztesse a gyereket, de biztosítsa a sikerélményt számára
  • folyamatosan ellenőrizni kell, és értékelni az elvégzett munkát
  • oda kell figyelni a gyermekek eltérő munkatempójára, és türelemmel segítséget adni, ösztönözni
  • fokozza az örömet, és a felkészülést a munkára, hogyha van naposi tábla

 

növény-és állatgondozás

  • A kisállat és növénygondozás legnagyobb nevelői értke abban áll, hogy a gyerek ezekben a tevékenységekben közvetlenül érzékelheti munkája eredményét. Látja, hogy a növények, állatok elpusztulnak, hogyha nem gondoskodnak róluk.
  • Ezt a munkaterületet is a dajkával közösen végezheti a gyerek.
  • Fontos: Meg kell mutatni azokat a fogásokat, amelyek eredményhez vezetnek.
  • Kisállatok gondozásánál különösen fontos a fertőzés elkerülése, az állatok tisztán tartása.

 

kerti munka

  • a kerti munkákba, a gyerekek örömmel kapcsolódnak be. A jó levegőn végzett kerti munka során sokat ügyesedhetnek, tanulhatnak, ráadásul közös élményeket is szerezhetnek. A kertészkedés, mint a szabadban végzett tevékenység, a gyerekek mozgásigényét is kielégíti. A gyerekek és óvónők, dajkák által végzett kerti nagytakarítás vagy kertzöldítés közösségi építő jellegű tevékenység. A szülőket is be lehet vonni az óvodaudvar szebbé tételébe, a szülő–gyerek–óvoda alkotta közösség ezáltal összekovácsolódik. A kertészkedés fontos eszköze lehet a csapatépítésnek. A gyerekek jobban fognak vigyázni az általuk ültetett növényekre, mert az saját munkájuk eredménye.
  • fontos: itt is folyamatos felnőtt jelenlét mellett végezzék a munkafogásokat
  • gyermekméretű, és balesetmentes eszközzel dolgozhassanak. Ezt előzetesen a dajkának ellenőrizni kell.
  • a tevékenységeket szóban is megerősítsük (mutatni, és mondani)

 

alkalmi megbízatások

  • A gyerekek nagyon örülnek az egyéni megbízatásoknak.
  • ezeknél a feladatoknál következetesnek kell lenni a felnőtteknek.
  • ellenőrizni, értékelni kell, és a rendszeres tevékenységért dicsérni kell a gyereket

 

   

   

Asztali nézet