G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K        2 0 2 2

MENÜ

 

   6. Tétel

A napirend. Jellemezze a harmonikus bölcsődei és óvodai napirend sajátosságait, jelentőségét a gyermek egészséges személyiségfejlődésében!

 

 Kulcsszavak, fogalmak:

  • A napirend jelentősége a gyermek fejlődésében
  • A napirend, mint a gyermek biztonságérzetének alapja
  • A rugalmas és folyamatos napirend sajátosságai
  • Harmonikus arányok a napirendben
  • A bölcsődei napirend jellemzői
  • Az óvodai napirend jellemzői

 

A napirend jelentősége a gyermek fejlődésében:

 

A megfelelő életritmus az egészséges testi és lelki fejlődés alapfeltétele. Az életkornak megfelelő helyes életritmus kialakítása az egészséges testi és szellemi fejlődés alapfeltétele, ezért a gondozás központi kérdése.

Ezt biztosítja a bölcsődei és óvodai élet szervezeti kerete a napirend. A közösségi élet céltudatos megszervezését szolgálja a napirend.

A gyermek egészséges fejlődéséhez, fejlesztéséhez a napirend biztosítja a feltételeket a megfelelő időtartamú tevékenységformák megtervezésével.

 

A napirend, mint a gyermek biztonságérzetének alapja:

 

A napi életritmus, a rendszeres, megszokott időben végzett tevékenységek biztonságérzetet adnak a gyermekeknek. A rendszeresen, az azonos időpontokban visszatérő tevékenységek jelentik ezt. Pl.: pihenés, játék, étkezés stb. A gyerekek már előre tudják, hogy melyik napirendi pont következik a másik után. Ezt gyakran ők maguk is el szokták mondani a nap folyamán Pl.: „Ebéd után alszom, felébredek, uzsonnázom és jön értem anya.” Ez növeli a biztonságérzetüket. Ezen biztonságérzet által a gyermekek érzelmileg kiegyensúlyozottá, stabilabbá válnak.

 

A rugalmas és folyamatos napirend sajátosságai:

 

  • Folyamatosság vonatkozik a tevékenységek közötti átmenetre. Pl.: folyamatos tízóraizás, az eltérő egyéni alvásigény figyelembevétele, a gyermekek biológiai szükségleteinek kielégítése stb. Ne legyen felesleges várakozási idő, szükségtelen sorakoztatás.

 

  • Rugalmasság: a napirendben az időkeretek rugalmas alakítását jelenti. Pl.: a napirend évszakhoz igazodó alakítása, a nem tervezett események zökkenőmentes beillesztése a nevelési folyamatba az egyéni és a csoport sajátosságainak maximális figyelembevételével. A jó napirend rugalmasanalkalmazkodik (ésszerű korlátok között) az adott nap eseményeihez, aktualitásokhoz is.

 

Harmonikus arányok a napirendben:

 

Biztosítja a gyermekek gazdag, változatos tevékenységét, aktív és passzív pihenés váltakozását életkornak és az egyéni szükségleteknek megfelelően. A játéknak kiemelt szerepe van a napirendben, időbeosztásban. A családi és az óvodai napirend harmonizálása.

 

 

A napirendben rendszeresen ismétlődő tevékenységek:

 

  • játék, egyéb szabadon választott tevékenység,
  • tisztálkodás
  • előkészület az étkezéshez, étkezés,
  • szabadlevegőn való tartózkodás,
  • pihenés, alvás,
  • mindennapos testnevelés
  • kötött és kötetlen tevékenységek

 

A bölcsődei napirend jellemzői:

 

  • 6:30 - 8:00 Érkezés: A gyermekek folyamatosan érkeznek, a kisgyermeknevelő tájékozódik a szülőtől az előző napi és éjszakai eseményekről, majd szabad játéklehetőséget biztosít a gyermek számára.

 

  • 8:00 - 8:30 Reggeli: Kézmosás után a csecsemők ölben, a kisgyermekek asztalnál ülve reggeliznek, családias, oldott légkörben. A reggeliztetés gondozási sorrendben történik, ami azt jelenti, hogy először a legkisebb gyermek kap reggelit, majd utána a többiek. Reggeli után a nagyobb gyermekek fogmosás helyett öblögetnek.

 

  • 8:30 - 9:30 Gondozási feladatok ((pelenkázás, bilizés, önálló WC használat, tisztálkodás, mosakodás), szabad játéktevékenység​

 

  • 10:00 Tízórai: 100 % - os gyümölcslé. Szabad játék az udvaron. Motoroznak, homokoznak, szaladgálnak, csúzdáznak, vagy épp autókat néznek, bogarakat keresnek.

 

  • 11:00 - 11:30 Ebédhez készülődés: A kisgyermeknevelős "saját" gyermekeinek nevelését-gondozását mindig ugyanabban a sorrendben végzi,

 

  • 11:30 - 12:00 Ebéd: Nagyon fontos, hogy a fejlődésben lévő szervezetük minden fontos vitaminokat, fehérjét, zsírokat, szénhidrátot megkapjon, mert ezek elengedhetetlenek az egészséges testi és szellemi fejlődéshez. A fő étel után mindig idényjellegű gyümölcsöt kapnak a gyermekek és persze vizet.

 

  • 12:00 - 14:45 Alvás, pihenés Az alváshoz magukkal vihetik az otthonról hozott játékokat

 

  • 14:45 - 15:30 Uzsonna: Ébredés után, még uzsonna előtt, pisilnek, kezet mosnak, fésülködnek.

 

  • 15:30 - 17:00 Távozás: Uzsonna után lehet haza vinni a gyermekeket.

 

Az óvodai napirend jellemzői:

 

  • A gyermek egészséges fejlődéséhez, fejlesztéséhez az óvodai napirendbiztosítja a feltételeket, melyek a megfelelő időtartamban szabályozzák a gyermekek óvodai tevékenységeit.
  • A napirend legfőbb tevékenységei a játék, étkezés, tisztálkodás, öltözködés, pihenés, valamint az ezekben megnyilvánuló, illetve párhuzamosan végezhető játékos tanulás.
  • A gyermekek óvodában töltött ideje nagy részét a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége az óvodai nevelés leghatékonyabb eszköze a játék kapja. 

NAPIREND

SZEPTEMBER 1. ÉS MÁJUS 31. KÖZÖTT

TEVÉKENYSÉG

A TEVÉKENYSÉG MEGNEVEZÉSE

KEZDETE

VÉGE

IDEJE

7:00

8:15

1:15

A gyermekek érkezése, szabad, kötetlen játék 

8:15

8:30

0:15

Személyes percek, Mindennapos mozgás

8:30

9:00

0:30

Készülődés a reggelihez, testápolás; Reggeli.

9:00

11:40

2:40

Játék, szabadon választott tevékenység; Kötött, kötetlen kezdeményezések;

Fakultáció; Levegőzés, séta a szabadban

11:40

12:30

0:50

Testápolás, készülődés az ebédhez; Ebéd; Testápolás, Készülődés a pihenéshez

12:30

14.30

2:00

Pihenés, alvás; 

14.30

15.00

0:30

Testápolás; Uzsonna

15:00

17:00

2:00

Játék, szabadon választott tevékenység a szülők érkezéséig.

 

NAPIREND

JÚNIUS 1. ÉS AUGUSZTUS 31. KÖZÖTT

TEVÉKENYSÉG

A TEVÉKENYSÉG MEGNEVEZÉSE

KEZDETE

VÉGE

IDEJE

8:00

8:45

0:45

A gyermekek érkezése, játék az udvaron, rossz idő esetén a csoportszobában.

Szabadon választott tevékenységek.

8:45

9:15

0:30

Készülődés a reggelihez, testápolás, terítés. Reggeli.

9:15

12:00

2:45

Szabadon választott játék, tevékenység az udvaron, rossz idő esetén a csoportszobában.

12:00

12:45

0:45

Testápolás, készülődés az ebédhez; Ebéd.

12:45

14:30

2:00

Testápolás; Pihenés, alvás 

14:30

15:00

0:30

Testápolás; Uzsonna.

15:00

16:00

1:00

Játék, szabadon választott tevékenység az udvaron a szülők érkezéséig.

 

Asztali nézet