G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K 2 0 2 2
6. Tétel
A napirend. Jellemezze a harmonikus bölcsődei és óvodai napirend sajátosságait, jelentőségét a gyermek egészséges személyiségfejlődésében!
Kulcsszavak, fogalmak:
A napirend jelentősége a gyermek fejlődésében:
A megfelelő életritmus az egészséges testi és lelki fejlődés alapfeltétele. Az életkornak megfelelő helyes életritmus kialakítása az egészséges testi és szellemi fejlődés alapfeltétele, ezért a gondozás központi kérdése.
Ezt biztosítja a bölcsődei és óvodai élet szervezeti kerete a napirend. A közösségi élet céltudatos megszervezését szolgálja a napirend.
A gyermek egészséges fejlődéséhez, fejlesztéséhez a napirend biztosítja a feltételeket a megfelelő időtartamú tevékenységformák megtervezésével.
A napirend, mint a gyermek biztonságérzetének alapja:
A napi életritmus, a rendszeres, megszokott időben végzett tevékenységek biztonságérzetet adnak a gyermekeknek. A rendszeresen, az azonos időpontokban visszatérő tevékenységek jelentik ezt. Pl.: pihenés, játék, étkezés stb. A gyerekek már előre tudják, hogy melyik napirendi pont következik a másik után. Ezt gyakran ők maguk is el szokták mondani a nap folyamán Pl.: „Ebéd után alszom, felébredek, uzsonnázom és jön értem anya.” Ez növeli a biztonságérzetüket. Ezen biztonságérzet által a gyermekek érzelmileg kiegyensúlyozottá, stabilabbá válnak.
A rugalmas és folyamatos napirend sajátosságai:
Harmonikus arányok a napirendben:
Biztosítja a gyermekek gazdag, változatos tevékenységét, aktív és passzív pihenés váltakozását életkornak és az egyéni szükségleteknek megfelelően. A játéknak kiemelt szerepe van a napirendben, időbeosztásban. A családi és az óvodai napirend harmonizálása.
A napirendben rendszeresen ismétlődő tevékenységek:
A bölcsődei napirend jellemzői:
Az óvodai napirend jellemzői:
NAPIREND
SZEPTEMBER 1. ÉS MÁJUS 31. KÖZÖTT
TEVÉKENYSÉG |
A TEVÉKENYSÉG MEGNEVEZÉSE |
||
KEZDETE |
VÉGE |
IDEJE |
|
7:00 |
8:15 |
1:15 |
A gyermekek érkezése, szabad, kötetlen játék |
8:15 |
8:30 |
0:15 |
Személyes percek, Mindennapos mozgás |
8:30 |
9:00 |
0:30 |
Készülődés a reggelihez, testápolás; Reggeli. |
9:00 |
11:40 |
2:40 |
Játék, szabadon választott tevékenység; Kötött, kötetlen kezdeményezések; Fakultáció; Levegőzés, séta a szabadban |
11:40 |
12:30 |
0:50 |
Testápolás, készülődés az ebédhez; Ebéd; Testápolás, Készülődés a pihenéshez |
12:30 |
14.30 |
2:00 |
Pihenés, alvás; |
14.30 |
15.00 |
0:30 |
Testápolás; Uzsonna |
15:00 |
17:00 |
2:00 |
Játék, szabadon választott tevékenység a szülők érkezéséig. |
NAPIREND
JÚNIUS 1. ÉS AUGUSZTUS 31. KÖZÖTT
TEVÉKENYSÉG |
A TEVÉKENYSÉG MEGNEVEZÉSE |
||
KEZDETE |
VÉGE |
IDEJE |
|
8:00 |
8:45 |
0:45 |
A gyermekek érkezése, játék az udvaron, rossz idő esetén a csoportszobában. Szabadon választott tevékenységek. |
8:45 |
9:15 |
0:30 |
Készülődés a reggelihez, testápolás, terítés. Reggeli. |
9:15 |
12:00 |
2:45 |
Szabadon választott játék, tevékenység az udvaron, rossz idő esetén a csoportszobában. |
12:00 |
12:45 |
0:45 |
Testápolás, készülődés az ebédhez; Ebéd. |
12:45 |
14:30 |
2:00 |
Testápolás; Pihenés, alvás |
14:30 |
15:00 |
0:30 |
Testápolás; Uzsonna. |
15:00 |
16:00 |
1:00 |
Játék, szabadon választott tevékenység az udvaron a szülők érkezéséig. |