G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K 2 0 2 2
NEVELÉSI ALAPISMERETEK
- A gyermek személyiség fejlődésének sajátosságai.
- Mutassa be a csecsemőkor, a kisgyermekkor és az óvodáskor életkori sajátosságait.
A testi jellemzők, a mozgás jellemzői, valamint a viselkedés változásának általános jellemzőit.
(4.tétel)
A GYERMEK SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI
SZEMÉLYISÉG:
Különböző testi – lelki – szellemi tulajdonságok dinamikus egysége, az ember egyedi, másoktól különböző, megismételhetetlen rendszer.
A személyiség fejlődését három tényező határozza meg:
*
(4. tétel)
MUTASSA BE A CSECSEMŐKOR, A KISGYERMEKKOR ÉS AZ ÓVODÁSKOR ÉLETKORI SAJÁTOSSÁGAIT.
A testi jellemzők, a mozgás jellemzői, valamint a viselkedés változásának általános jellemzőit.
Az egyes életkorokban fennálló közös sajátosságokat
(testi, idegrendszeri, megismerési, érzelmi, viselkedési és érési fokozatok) életkori sajátosságoknak nevezzük.
FEJLŐDÉSI SZAKASZOK
Újszülöttkor (kb. első 6 hét)
Csecsemőkor (1 éves korig)
Kisgyermekkor (1-3 év)
Óvodáskor (3-6/7 év)
ÚJSZÜLÖTTKOR fejlődési szakaszok (kb. első 6 hét)
Átlag: 3250 g, 52 cm. Feje a test 1/4-e, végtagjai rövidek és vékonyak.
Látás: nem jól fejlett, 25 cm-re lát, de sokat nézelődnek!
Hallás: zajra összerezzen, fejfordító válasz.
Szaglás, ízlelés: ártalmas szagokra, ízekre elfordulnak, édeseket preferálják.
Tanulás és emlékezés: képesek tanulni, megjegyeznek dolgokat.
Reflexekkel reagál a külvilágra
Vegetatív reflexek: nyelés, szopás, hányás, tüsszentés, köhögés
Mozgásos reflexek: pl. védekező reflex, lépőreflex, úszóreflex
CSECSEMÁŐKOR FEJLŐDÉSI SZAKASZOK (1 éves korig)
Testi fejlődés, mozgásfejlődés:
Látványosan felgyorsul a fejlődés, 1. év végére a súlya 3x-osa lesz, 25 cm-t nő!
A reflexekre új, tanult elemek épülnek
2 hó: fejét emeli
3 hó: átfordul, karjával képes magát vonszolni
4 hó: törzsét emeli, de feje előre bukik
5-6 hó: négykézláb tartja magát
6 hó: segítség nélkül ül
8 hó: álló helyzetbe húzza magát, mászik
9 hó: bútorba kapaszkodva jár. Finoman, pontosan nyúl a tárgyakért. Egyszerre több tárggyal játszik. Apró tárgyakat is felvesz két ujjas csippentő fogással.
12 hó: önállóan jár
Társas kapcsolatok:
Az első évre az anyával való szoros kapcsolat, erős kötődés jellemző.
2 hó: szociális mosoly (mindenkire)
3 hó: családot megkülönbözteti az idegenektől
8 hó: szeparációs félelem, félelem az idegenektől
KISGYERMEKKOR FEJLŐDÉSI SZAKASZOK (1-3 év)
Testi fejlődés:
A kétéves kb. 11-13 kg, 87-90 cm
rövid végtagok, párnás kezek, lábak
a fej nagy a testhez képest (1/5 –e a testnek)
hengeres törzs
Mozgásfejlődés:
A fejlődés, egyenletessé válik.
1 éves korra megtanulnak járni a kisgyermekek.
3 évesen váltott lábbal megy a lépcsőn, biciklizik (3 kerekűn)
Manipuláció fejlődik (firkálás)
Szobatisztaság, kezesség kialakul.
Éntudat: önmagunknak, mint másoktól elkülönült létezőnek felismerése,
testséma kialakulása, másik ember felfedezése.
Társas kapcsolatok fejlődése:
Hasonló korú társakkal kapcsolatot kezdeményez.
Tartósan együtt játszó gyerekek barátoknak tartják egymást!
Érzelem vezérelt, én központú (dac)
ÓVODÁSKORI FEJLŐDÉSI SZAKASZOK (3-6/7 év)
Testi fejlődés:
A 3 éves gyermekek teste aránytalan: nagy fej, végtagok rövidek, test henger alakú.
3 éves: 13-15 kg, 100 cm; 7. évre: 20 kg,120-130 cm.
Első alakváltozás 5-6 éves korban kezdődik: A gyermek végtagjai megnyúlnak, egyre izmosabbá válnak. A váll szélesebb lesz a medencénél, aminek következtében megszűnik a test korábbi hengeres formája. Megváltozik a gyermek arca, az alsó és középső rész intenzív fejlődésnek indul.
Megváltoznak testarányai, a test gyorsabban nő, mint a fej, ezért arányait tekintve a gyerek hasonlít a felnőttre. Teste arányosan fejlett, teherbíró. Helyes testtartás
Csontrendszer: megerősödőben: erőteljes a csontosodás a lábfejben, kézfejben, ujjpercekben. A gerinc-csigolya ívei a csigolyatestekkel 3-8 éves kor között nőnek össze.
Megkezdődik a fogváltás.
Vázizmok tömege nő, tevékenységek köre kitágul.
Nagycsoportos agyvelősúlya megközelíti a felnőttét, kb. 1200 gr.
Mozgásfejlődés:
Mozgásformái gazdagodnak, járása biztonságosabb, futása megkülönböztethető a járástól.
Nagycsoportos képes 3-4 km-t is gyalogolni, sétálni.
Izomrendszer: összerendezettebb mozgások, finomodó mozgások.
Nagymozgásoktól finommotorika felé óriási fejlődés.
Mozgáséhség jellemzi, folyton izeg-mozog, szalad. Hamar elfárad.
Önállósodik, önálló tevékenységek pl. öltözködés, cipőfűzés.
Társas kapcsolatok fejlődése:
együttlét: egy helyen vannak, mindenki mást csinál, öröm a másik közelsége
együtt mozgás: mozgásuk azonos, tevékenységeik elszigetelődnek
tárgy körüli összeverődés: a csoportot egy központi tárgy tartja össze
összedolgozás: tevékenység megosztás, eszközök együttes használata
tagolódás: összehangolt szereposztás
Barátságok szövődése