G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K 2 0 2 2
Gyógypedagógiai alapfogalmak.
Értelmezze a sajátos nevelési igény (SNI), az integráció, és a szegregáció fogalmát.
Kulcsszavak, fogalmak:
- Az SNI fogalma
- Az integráció fogalma, jellemzői
- Az inklúzió[1] (befogadás) fogalma, jellemzői
- Az integráció[2] (összevonás, beolvasztás) és az inklúzió közötti különbség
- A szegregáció[3] (elválasztás, elkülönítés) fogalma, jellemzői
1. A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek csoportjai |
KIEMELT FIGYELMET IGÉNYLŐ GYERMEK, TANULÓ
|
|||
Különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló
|
Hátrányos és halmozottan hátrányos gyermek, tanuló
|
||
Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló |
Beilleszkedési tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló |
Kiemelten tehetséges gyermek, tanuló |
|
2. A sajátos nevelési igény (SNI) fogalma: |
Sajátos nevelési igényű az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján:
- mozgásszervi,
- érzékszervi (látási, hallási),
- értelmi vagy beszédfogyatékos,
- több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos,
- autizmus spektrumzavarral vagy egyéb
- pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd
3. A megyei szakértői bizottság legfontosabb feladatai: |
- a sajátos nevelési igény megállapítása vagy kizárása,
- a háromévesnél fiatalabb gyermekek teljes körű pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai, szükség szerint orvosi vizsgálata,
- a rendeletben meghatározott időközönként a fejlődést nyomon követő vizsgálat
4. A sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása történhet: |
- az egészséges gyermekektől elkülönítve (azok a sajátos nevelési igényű gyermekek, akiket a szakértői bizottság a többségi óvodai kereteken belül nem fejleszthetőnek talál, folyamatos ellátásra szorulnak)
- az egészséges gyermekekkel együtt (A többségi óvodában csak azok a sajátos nevelési igényű gyermekek részesülhetnek óvodai nevelésben, akiket a szakértői bizottság a többségi óvodai kereteken belül megfelelően fejleszthetőnek talál.)
5. Szegregáció (elkülönítés) fogalma: |
azoknak a sajátos nevelési igényű gyermekeknek, tanulóknak az óvodai nevelése, iskolai nevelése-oktatása, kollégiumi ellátása, akik az e célra létrehozott gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézményben, óvodai csoportban, iskolai osztályban, kollégiumi csoportban eredményesebben foglalkoztathatóak.
Néhány példa a szegregált intézményekre Nógrád megyében:
- Nógrád megyei Egységes Gyógypedagógiai módszertani Intézet és Gyermekotthon – Pásztó
- Illyés Gyuláné Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény – Salgótarján
6. Az integráció fogalma: |
Az integráció a nevelésben és a pedagógiában a fogyatékkal élő, akadályozott és az ép egyének közös élet- és tanulási térben végbemenő együttnevelését, oktatását és képzését jelenti, ezáltal minden résztvevőnek optimális fejlődési lehetőséget biztosít.
Az integráció a szakértői vélemény figyelembevételével mindenki számára nyitottá teszi a nevelési-oktatási intézményeket a tapasztalható eltérő képességektől függetlenül.
6.1 Az integráció fajtái
- Spontán integráció:
* A szülő ide íratja be, az óvoda felveszi
* Nincs szakértői vizsgálat, (így gyógypedagógusi megsegítés sem)
* A gyermek megtűrt, a pedagógus maga oldja meg kisebb sikerrel, mint lehetne.
- Lokális integráció:
*Óvoda vagy iskola épülete közös. Ugyanakkor a sérült és nem sérült gyermekek özött nincs semmiféle kapcsolat.
*Fogyatékos, akadályozott, azaz speciális nevelési szükségletű gyermekeknek vagy fiataloknak a nem fogyatékosok közé való beilleszkedésé érdekében közös tevékenységet szerveznek, szervezhetnek (egyébként külön vannak).
- Fordított integráció:
* A nem fogyatékos gyermekeket fogadja be valamely speciális intézménybe, s így valósul meg a lokális integrációra épülő szociális vagy részleges, esetleg teljes integráció.
7. Az inklúzió fogalma: befogadást jelent. |
Az inklúzió az integráció magasabb szintjét jelenti, amely az intézmény alapvető szemléletét jelenti:
- a gyermekek, tanulók egyéni különbségeit (társadalmi, kulturális, biológiai) együttesen, teljes mértékben figyelembe veszi
- azokból kiindulva, azokra építve alakít ki befogadó környezetet személyi, tárgyi és pedagógiai vonatkozásban.
Néhány példa:
- a tolószékben ülő fiú gyönyörűen énekelhet az ünnepélyen
- a hallássérült gyerekek jeleléssel követhetik a dalt (kézmozdulatok)
- az autista kiváló matekos lehet, stb
7.1. A inklúzió fajtái:
Az inklúzió fajtái / Rideg inklúzió
Az egyszerű fogadás esetében:
- Általában anélkül veszik fel a fogyatékos gyermekeket, hogy ismernék sajátos vonásait.
- Elvárják tőle, hogy „ne lógjon ki”, hasonló teljesítményt nyújtson, mint a többiek.
- Ez maximális alkalmazkodást, a többiek szintjéhez való igazodást igényel tőle, amire általában csak a jobb képességű gyermekek, jelentős szülői segítséggel képesek.
- A pedagógus a saját stílusán nem változat, ha problémába ütközik a megoldást maga nem keresi, a gondok oldása szinte teljes egészében a gyógypedagógusra vagy a szülőre hárul. Jelmondatuk valahogy így hangozhat:
” Helyet biztosítunk neked magunk között, de elvárjuk, hogy ne lógj ki a sorból.
Tudjuk, hogy más vagy, mint a többiek, de próbálj meg a lehető legkevésbé más lenni!
Az együttéléshez tőled várjuk a nagyobb energiabefektetést.”
Inklúzió fajtái / Befogadó inklúzió
- A pedagógus minden gyermekben a speciálisát a rá jellemző egyedi sajátosságokat keresi és látja meg.
- Az inklúzió (befogadás) azt jelenti, hogy a befogadott fogyatékos gyermek nemcsak jelen van, hanem a közösség szerves része, van saját szerepe, kompetenciája, mint bármelyik társának a csoporton, ill. osztályon belül. (Bakonyi, 2008)
- Másságát elfogadják, tisztelik, sajátos nevelési igényeit maximálisan fegyelembe veszik, annak megfelelő fejlesztést biztosítanak számára.
- Jelmondatuk: „Minden gyermek más, a fogyatékosság is csak egy változata ennek a másságnak, így te is egyenrangú tagja vagy a közösségünknek. Mindenkinek joga van ahhoz, hogy másságával együtt teljes értékűként fogadjuk el őt. A mi feladatunk a differenciált bánásmód által megteremteni az optimális feltételeket mindenkinek, hogy a maga ütemében, a maga képességei szerint lehető legjobban ki tudjon bontakozni.”
Dajkai lehetőségek a személyes bánásmód érvényesítésében.
- A gyermek mindig csak annyi segítséget kapjon, ami a további önálló cselekvéshez szükséges. |
- Az elvárások igazodjanak a gyermek fejlődésének üteméhez. |
- A sérült kisgyermek harmonikus személyiségfejlődését az elfogadó, az eredményeket értékelő környezet segíti.
|
- Törekvés a különféle funkciók egyensúlyának kialakítására. |
- A szükséges speciális eszközök elfogadtatása és használatuk megtanítása.
|
- Az egyéni sikereket segítő tulajdonságok, funkciók fejlesztése.
|
Az egyes területeken kimagasló képességeket mutató gyermek támogatása. |
- Az óvoda pedagógusai, a pedagógiai munkát segítő alkalmazottai és a szülők megfelelő tájékoztatása a sajátos nevelési igényű gyermek befogadására, együttműködés a sajátos nevelési igényű gyermek családjával.
|
- Tisztázni magamban, hogyan érzek én a kisgyermekkel szemben. |
[1] Inklúzió: Befogadás, vagy másképpen inklúzió. Az inklúzió a közoktatás fontos fogalma, az integráció társfogalma. Szemléleti befogadást és elfogadást jelent. Forrás: hu.wikipédia.org
[2] Integráció: a nevelésben és a pedagógiában a fogyatékkal élő, akadályozott és az ép egyének közös élet- és tanulási térben végbemenő együttnevelését, oktatását és képzését jelenti, ezáltal minden résztvevőnek optimális fejlődési lehetőséget biztosít.
[3] Szegregáció: (elkülönítés) Az integrált nevelés ellentéte, a sajátos nevelési igényű gyermek külön gyógypedagógiai intézményben történő nevelésére, oktatására vonatkozik.