NEVELÉSI ALAPISMERETEK
2. TÉTEL
- Határozza meg a NEVELÉS fogalmát, célját.
- Ismertesse a SZOCIALIZÁCIÓ fogalmát, színtereit.
2.01. A NEVELÉS FOGALMA
2.02. A NEVELÉS CÉLJA
2.03. A SZOCIALIZÁCIÓ FOGALMA
2.04. A SZOCIALIZÁCIÓ SZÍNTEREI
Kedves Tanuló! A vázlat egy olyan tartalomegyzék, mely segítségével feleleveníthető a megtanult anyag. A kulcs fogalmakra klikk és olvasd át újra. Jó tanulást.
Vázlat (1)
2.01. A NEVELÉS FOGALMA ⇑
…értékátadó, értékrendszer-kialakító fejlesztő folyamat…
vázlat (2)
2.02. A NEVELÉS CÉLJA ⇑
… milyen emberré kívánjuk nevelni a gyermeket …
vázlat (3)
2.03. A SZOCIALIZÁCIÓ FOGALMA ⇑
… a társadalomba való beilleszkedés folyamata…
…Egész életen át tartó tanulási folyamat
…a szocializáció kölcsönhatás, ahol a környezet hat az egyénre...
vázlat (4)
2.04. A SZOCIALIZÁCIÓ SZÍNTEREI ⇑
… ahol, amelyben a szocializáció folyamatai végbe mennek…
… elsődleges szocializációs színtér…
- A családi szocializáció háromféle típusa
- Intézmények –
…másodlagos szocializációs színtér…
A bölcsőde és az óvoda szerepe a szocializációban
…a bölcsőde és az óvoda biztosítja…
NEVELÉSI ALAPISMERETEK
2. TÉTEL
- Határozza meg a NEVELÉS fogalmát, célját.
- Ismertesse a SZOCIALIZÁCIÓ fogalmát, színtereit.
2.01. A NEVELÉS FOGALMA ⇑
A nevelés olyan értékátadó, értékrendszert kialakító, fejlesztő folyamat, melynek célja, hogy az egyént életfeladatai megoldására képessé tegye.
A (nevelő) fejlesztő hatásnak kettő formája van:
- tervszerű (intézményes fejlesztő hatások) =meghatározott célja van és eléréséhez tudatos eljárásmódokat alkalmaz.
- spontán (intézményen kívüli hatások: SZOCIÁLIS TANULÁS) = Ide tartozik minden környezeti tényező, mellyel az egyén valamilyen módon kapcsolatba kerül. Ez a kapcsolat lehet követlen vagy közvetett.
A nevelés lényeges tartalmi, fogalmi jegyei: ⇑
fejlődés, fejlesztés, hatás, tervezés, irányítás, tevékenység
A nevelés többé – kevésbé:
céltudatos, tervszerű, fejlesztő jellegű tevékenység
|
- Céltudatos: A nevelésnek célja van: valahonnan valahová akarom eljuttatni a gyermekeket.
- Tervszerű: Tudjuk, hogy mit miért csinálunk.
- Folyamatos: A születésünk előtt kezdődik és halálunkkal ér véget. Amíg érzékelünk, a bennünk ért hatások nevelnek bennünket.
- Fokozatos: Lépésről-lépésre, fokról-fokra jutunk, haladunk előre. A nevelésben nem várhatunk gyors változásokat, csak is lassú előrehaladást, fejlődést.
- Rendszeres: Rendszerben kell gondolkodni, látni kell azt a rendszert, amely alakítólag hat a gyerekre.
- Következetes: A tervet következetesen végre kell hajtani.
- Fejlesztő jellegű: Ez a nevelés lényege! A kevésbé fejlett személyiséget fejlettebbé kívánjuk tenni. Azért nevelünk, hogy fejlődjön a gyermek.
- Társadalmi tevékenység: A társadalom határozza meg a neveléssel kapcsolatos elvárásokat, feladatokat, célokat. (pl. Helyi nevelési programok). Jelenti továbbá, hogy az ember társas lény, hatnak ránk és hatunk másokra.
- Tevékenység: A nevelés tevékenység, azaz a személyiség, a gyermek, a felnőtt tevékenység során fejlődik azzal, ha csinál valamit.
A nevelés jellemzői: ⇑
- Csak emberre jellemző.
- Történelmi jellegű: minden kornak megvolt a felfogása a nevelés eszményéről.
- Nemzeti jellegű, mert minden egyed nevelésében befolyásolóak az adott nép hagyományai, felfogása, értékei.
- Tudatos, tervszerű fejlesztő hatású.
- Bipoláris (kétirányú) folyamat, melynek jellemzője a nevelő és nevelt kölcsönös kapcsolata, hatása.
- Nevelődés: Senki nem tervezi mi legyen belőle, de mindenki hat rá. A gyermek tervszerű nevelői ráhatás nélkül testileg és szellemileg valamilyenné válik, fejlődik.
2.02. A NEVELÉS CÉLJA / A nevelési cél fogalma ⇑
A nevelési cél azt jelenti, hogy
mit akarunk elérni, milyen értékekkel, képességekkel rendelkező emberré kívánjuk nevelni a gyermekt.
|
A nevelés célja:
- értékek átadása,
- képességek kialakítása.
- A célkitűzés funkciója a nevelés perspektívájának megjelölése. (szubjektív, objektív célkitűzés)
- A nevelési célban mindig megfogalmazódik egy értékrenszer, ember- és életeszmény kötődik.
A nevelés folyamata: ⇑
A nevelés az a folyamat, emelyben a pedagógus/nevelő által irányított gyermeki tevékenységrendszer fejleszti az egyén (gyermek) képességeit.
Fejlesztő hatások:
A fejlesztő hatások révén alakul a gyermek értékrendszere, személyisége, amelyek lehetővé teszik számára az egyéni és társadalmi feladatok megoldását.
2.03. A SZOCIALIZÁCIÓ FOGALMA ⇑
A szocializáció fogalma:
A szocializáció a társadalomba való beilleszkedés folyamata, amely során az egyén megtanulja megismerni önmagát, és a környezetét, elsajátítja az együttélés szabályait, a lehetséges és elvárt viselkedésmódokat.
|
A szocializáció jellemzői: ⇑
- Születésünktől kezdve aktív lények vagyunk, a csecsemő fejlődése során egy tanulási folyamaton keresztül érett személyiséggé válik, aki képes lesz a beleszületett társadalom elvárásainak megfelelni. Az egész életünkön át tartó folyamatot szocializációnak nevezzük.
- A szocializáció során azokat a normákat, értékeket, hagyományokat, attitűdöket sajátítjuk el, ami az adott környezetben, kultúrákban, használatosak.
- A szocializáció tanulási folyamat, mely egész életen át tart.
- A szocializáció mindig kölcsönhatás, ahol a környezet hat az egyénre és fordítva, az egyén is mindig visszahat a környezetére.
2.04. A SZOCIALIZÁCIÓ SZÍNTEREI ⇑
A szocializáció színterei, azok a csoportok, intézmények, társadalmi helyzetek, amelyben a szocializáció alapvető folyamatai végbe mennek.
Családon belüli szocializáció – elsődleges szocializációs színtér
- A család a társadalom alapegysége és egyben a legősibb intézménye. A családok őrzik és adják tovább a társadalom kezdetei óta a hagyományt, a kultúrát, az értékeket, a hitet.
- A családban alakulnak ki az alapvető szokások, viselkedésminták, értékek.
A családi szocializáció háromféle típusa: ⇑
- gyermekközpontú,
- felnőttközpontú és
- fejlődésközponttú.
Intézmények – másodlagos szocializációs színtér
- Fő színterei: kortárs csoportok
- Intézmények: bölcsőde, gyermekotthon, óvoda stb.
- Újabb szokások, viselkedésminták, értékek kialakulása, amelyek ellentétesek lehetnek a korábbiakkal – tovább szővi, ill. megváltoztatja az elsődleges szocializáció során elsajátítottakat.
A bölcsőde és az óvoda szerepe a szocializációban: ⇑
- GONDOZÁS, BIZTONSÁGNYÚJTÁS
- Modellnyújtás
- Interakciós tér biztosítása
- Kommunikáció kialakítása
- Én-rendszer (éntudat) kialakítása
A bölcsőde és az óvoda biztosítja: ⇑
- a valahová tartozás érzését,
- védelmet és biztonságot,
- az önazonosság érzését,
- az összetartozás érzését,
- az összetartozás élményét,
- az együttesen végzett tevékenység örömét,
- interakciós és kommunikációs lehetőséget.