G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K 2 0 2 2
19.tétel
Programok a bölcsődében és az óvodában. Mutassa be az intézményen belüli és intézményen kívüli programok lehetőségét, valamint a dajka feladatait a programok előkészületeiben, lebonyolításában és a programot követően.
Kulcsszavak:
Rendezvény:
Bölcsődei és óvodai rendezvény minden olyan tevékenység, amely a bölcsődében és az óvodában vagy azon kívül intézmények szervezésében zajlik. Ez tágabb fogalomkör, amelybe beletartoznak az intézményi ünnepek, az intézmény által szervezett külső-belső helyszínű programok és rendezvények. Pl. séta, kirándulás, uszoda, bábszínház.
Az intézményi ünnepeket az intézmény Szakmai vagy Pedagógiai programja és a Házirend részletesen tartalmazza.
A hagyományok ápolásával, ünnepekkel, rendezvényekkel, jeles napokkal a gyermek egyéni örömén túl a közös élmény erősítése a cél. Lebonyolításuk előre ütemezett, átgondolt, jól szervezett, - az intézményben dolgozók közös értékrendjén alapul. E napok ünnepélyességét az élményszerűség, az érzelmi ráhangolás, az ünnephez kapcsolódó ruházat, az ünnepi környezet megteremtése adja.
Az óvodai programok, ünnepélyek jelentősége: a közösen átélt élmények, az érzelmeket fokozó hangulati elemek (dekoráció, zene,…) pozitív érzéseket kelt a gyerekben, megkülönbözteti az alkalmat a hétköznapoktól. Az ünnephez kapcsolódó rituálék meghatározó, jellemformáló erővel rendelkeznek, hiszen az emberek magukkal viszik felnőtt korba is. (Az emlékeink egész életünkben velünk maradnak) Az ünnepek a valahová való tartozást adja a gyerekeknek, a biztonságot, ami nemcsak fizikálisan, hanem spirituálisan egyaránt jellemzővé válik. A mindennapokból kiemelkedő, időről időre visszatérő, sajátos keretek között lezajló események az ünnepek. Kiemelkednek az óvoda mindennapi életéből, de előzményei és emlékei illeszkednek a gyermekek természetes életmenetébe. Jelentősége: Közösségi érzés, közös élmény, érzelemfokozó hangulati elemek, pozitív érzelmi benyomás. Hétköznapoktól való megkülönböztetés.
Tevékeny várakozás előzze meg az ünnepeket. A gyermekek és a dajka vegyenek részt az előkészületekben.
Az ünnepek fényét emeli a feldíszített óvoda, a gyermekek és felnőttek ünneplőruhája, a meglepetések, műsorok, kölcsönös ajándékozás.
Vidám hangulatúak legyenek az ünnepek, ne terheljék betanult szólamok.
Az intézmények a pedagógiai programjaikban határozzák meg, hogy az ünnepek, hagyományok közül melyek azok, amelyeket megszerveznek.
Intézményen belüli programok
Mikulás, Adventi készülődés, Karácsony, Farsang, Húsvét, Anyák napja, Gyermeknap, Évzáró
Születésnap, névnap: ez a nap az ünnepelt gyerekről szól, a gyermek szempontjából a legszemélyesebb ünnep
kialakított csoportszokások, „ceremóniák” jellemzik: apró ajándékok, torta, elalvásnál kedvenc mese, kedvenc játékok, versek, dalok közös felidézése.
Az ünnepek kiválasztásában, megszervezésében a gyermekek életkori sajátosságait kell szem előtt tartani.
A gyermekek érdeklődése, az óvoda kialakult hagyományai, a szülők igénye, az óvoda környezeti sajátosságai határozzák meg őket.
Az intézményen kívüli programok típusai:
Séta, kirándulás, uszoda, bábszínház stb.
környezetvédelmi- zöld jeles napok
(állatok világnapja, víz világnapja, föld világnapja, környezetvédelmi világnap, madarak-fák napja stb.)
A gyermekek különböző óvodán kívüli programokon vesznek részt az év során. A balesetvédelmi előírásokat ilyenkor fokozottan be kell tartani.
A közlekedési szabályokra fel kell hívni a gyermekek figyelmét, a viselkedési szabályokat ismertetni kell velük
Nem egyszerre zúdítjuk rájuk ezt a sok szabályt, hanem mindig a megfelelő helyen.
Fontos betartani, hogy a kíséretben 10 gyermekhez 1 felnőtt szükséges.
Vegyenek igénybe szülői segítséget, ha lehetséges és szükséges.
Dajkai feladatok az óvodán belüli programok megszervezésében:
A dajka tevékeny résztvevője az óvodán belüli és kívüliprogramok előkészületeinek, az óvodapedagógussal együttműködve beszéli meg a feladatokat.
A programokat minden esetben nagytakarítás előzze meg.
Vegyen részt az előkészületekben: bevásárlás, takarítás, csoportszoba feldíszítése (fontos betartani a baleset-, és tűzvédelmi előírásokat), gyermekek által készített ajándékok előkészítése, vendégek fogadása, megfelelő helyre való irányítása.
Nemcsak a gyermekek öltöztetésében segít, hanem saját maga is a programnak megfelelő öltözéket viseljen.
Ha szükséges, a gyermekek felügyeletét biztosítja a program alatt. Ha a gyermekek szerepelnek, segítse az óvodapedagógus munkáját: adogatja az eszközöket, megigazítja a gyermekek ruháját, ha kell, papírzsebkendőt ad nekik, szükség szerint megteríti az asztalokat, tányérra teszi az ennivalót, elkészíti az italt.
A program után a takarítás, rendrakás következik. Ügyeljen arra, hogy csak akkor kezdjen hozzá, amikor az utolsó vendég is elment.
Dajkai feladatok az óvodán kívüli programok megszervezésében:
Séta, kirándulás, uszoda, bábszínház...stb.
Lényeges a kiránduló helyszín bejárása – amivel megbízhatja az óvónő: mivel lehet megközelíteni, milyen baleseti források vannak (szikla, út, tó, stb), árnyékos, pihenésre alkalmas hely. Van-e, kézmosás-WC lehetőség, ivóvíz, hirtelen eső esetén beálló hely.
Kirándulás esetén a dajka feladata a gyermekek öltözködésének segítése, a tízórai becsomagolása, sportszerek szállítása, segítség a buszról le- és felszállásnál, utazási szabályok betartatása.
Segít a gyermekek felügyeletében, bekapcsolódhat játékukba, de nem szabad megfeledkeznie arról, hogy megosztott figyelemmel észre vegye, hol van rá szükség.
Felhívhatja a gyermekek figyelmét a természet szépségeire, védelmére.
A kirándulás végén ellenőriznie kell a gyermekek ruháját, össze kell gyűjtenie az eszközöket és szedje össze a szemetet.
Az úti csomag tartalma
Kirándulás esetén összekészíti az úti csomagot. Attól függően, hogy hová és mivel lesz a kirándulás.
A helyben, gyalogos kiránduláshoz: ivóvíz, jellel ellátott pohár, vagy eldobható pohár, papír zsebkendő, WC papír, szemeteszsák, sebtapasz, esetleg gyümölcs-alma
Járművel történő kiránduláshoz:
Olyan ennivalónak kell az úti csomagban lenni, ami nem romlandó.
Gondoskodnia kell papír zsebkendőről, elsősegélycsomagról, WC-papírról, innivalóról.
Minden gyermek számára eldobható poharat, vagy jellel ellátott poharat és papírtörlőt biztosítson.
Az úti csomagban gyümölcs legyen, legjobb az alma.
Ügyelnie kell arra, hogy az időjárásnak megfelelően, rétegesen öltözködjenek a gyermekek, kényelmes zárt cipőben legyenek, és esőkabát legyen náluk.