G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K        2 0 2 2

MENÜ

 

    19.tétel

Programok a bölcsődében és az óvodában. Mutassa be az intézményen belüli és intézményen kívüli programok lehetőségét, valamint a dajka feladatait a programok előkészületeiben, lebonyolításában és a programot követően.

 

Kulcsszavak:

  • Intézményen belüli programok típusai
  • Intézményem kívüli programok típusai
  • A programok illeszkedése a napirendbe
  • A dajka feladatai az intézményen belüli programok előkészítésében, lebonyolításában és a programot követően
  • A dajka feladatai az intézményen kívüli programok előkészítésében, lebonyolításában és a programot követően
  • Az úti csomag tartalma, összeállításának szempontjai
  • A dajka felügyeleti kötelezettsége

 

Rendezvény:

Bölcsődei és óvodai rendezvény minden olyan tevékenység, amely a bölcsődében és az óvodában vagy azon kívül intézmények szervezésében zajlik. Ez tágabb fogalomkör, amelybe beletartoznak az intézményi ünnepek, az intézmény által szervezett külső-belső helyszínű programok és rendezvények. Pl. séta, kirándulás, uszoda, bábszínház.

Az intézményi ünnepeket az intézmény Szakmai vagy Pedagógiai programja és a Házirend részletesen tartalmazza.

A hagyományok ápolásával, ünnepekkel, rendezvényekkel, jeles napokkal a gyermek egyéni örömén túl a közös élmény erősítése a cél. Lebonyolításuk előre ütemezett, átgondolt, jól szervezett, - az intézményben dolgozók közös értékrendjén alapul. E napok ünnepélyességét az élményszerűség, az érzelmi ráhangolás, az ünnephez kapcsolódó ruházat, az ünnepi környezet megteremtése adja.

 

Az óvodai programok, ünnepélyek jelentősége: a közösen átélt élmények, az érzelmeket fokozó hangulati elemek (dekoráció, zene,…) pozitív érzéseket kelt a gyerekben, megkülönbözteti az alkalmat a hétköznapoktól. Az ünnephez kapcsolódó rituálék meghatározó, jellemformáló erővel rendelkeznek, hiszen az emberek magukkal viszik felnőtt korba is. (Az emlékeink egész életünkben velünk maradnak) Az ünnepek a valahová való tartozást adja a gyerekeknek, a biztonságot, ami nemcsak fizikálisan, hanem spirituálisan egyaránt jellemzővé válik. A mindennapokból kiemelkedő, időről időre visszatérő, sajátos keretek között lezajló események az ünnepek. Kiemelkednek az óvoda mindennapi életéből, de előzményei és emlékei illeszkednek a gyermekek természetes életmenetébe. Jelentősége: Közösségi érzés, közös élmény, érzelemfokozó hangulati elemek, pozitív érzelmi benyomás. Hétköznapoktól való megkülönböztetés.

Tevékeny várakozás előzze meg az ünnepeket. A gyermekek és a dajka vegyenek részt az előkészületekben.

Az ünnepek fényét emeli a feldíszített óvoda, a gyermekek és felnőttek ünneplőruhája, a meglepetések, műsorok, kölcsönös ajándékozás.

Vidám hangulatúak legyenek az ünnepek, ne terheljék betanult szólamok.

Az intézmények a pedagógiai programjaikban határozzák meg, hogy az ünnepek, hagyományok közül melyek azok, amelyeket megszerveznek.

 

Intézményen belüli programok

Mikulás, Adventi készülődés, Karácsony, Farsang, Húsvét, Anyák napja, Gyermeknap, Évzáró

Születésnap, névnap: ez a nap az ünnepelt gyerekről szól, a gyermek szempontjából a legszemélyesebb ünnep

kialakított csoportszokások, „ceremóniák” jellemzik: apró ajándékok, torta, elalvásnál kedvenc mese, kedvenc játékok, versek, dalok  közös felidézése.

Az ünnepek kiválasztásában, megszervezésében a gyermekek életkori sajátosságait kell szem előtt tartani.

A gyermekek érdeklődése, az óvoda kialakult hagyományai, a szülők igénye, az óvoda környezeti sajátosságai határozzák meg őket.

 

Az intézményen kívüli programok típusai:

Séta, kirándulás, uszoda, bábszínház stb.

környezetvédelmi- zöld jeles napok

(állatok világnapja, víz világnapja, föld világnapja, környezetvédelmi világnap, madarak-fák napja stb.)

A gyermekek különböző óvodán kívüli programokon vesznek részt az év során. A balesetvédelmi előírásokat ilyenkor fokozottan be kell tartani.

A közlekedési szabályokra fel kell hívni a gyermekek figyelmét, a viselkedési szabályokat ismertetni kell velük

Nem egyszerre zúdítjuk rájuk ezt a sok szabályt, hanem mindig a megfelelő helyen.

Fontos betartani, hogy a kíséretben 10 gyermekhez 1 felnőtt szükséges.

Vegyenek igénybe szülői segítséget, ha lehetséges és szükséges.

 

Dajkai feladatok az óvodán belüli programok megszervezésében:

A dajka tevékeny résztvevője az óvodán belüli és kívüliprogramok előkészületeinek, az óvodapedagógussal együttműködve beszéli meg a feladatokat.

A programokat minden esetben nagytakarítás előzze meg.

Vegyen részt az előkészületekben: bevásárlás, takarítás, csoportszoba feldíszítése (fontos betartani a baleset-, és tűzvédelmi előírásokat), gyermekek által készített ajándékok előkészítése, vendégek fogadása, megfelelő helyre való irányítása.

Nemcsak a gyermekek öltöztetésében segít, hanem saját maga is a programnak megfelelő öltözéket viseljen.

Ha szükséges, a gyermekek felügyeletét biztosítja a program alatt. Ha a gyermekek szerepelnek, segítse az óvodapedagógus munkáját: adogatja az eszközöket, megigazítja a gyermekek ruháját, ha kell, papírzsebkendőt ad nekik, szükség szerint megteríti az asztalokat, tányérra teszi az ennivalót, elkészíti az italt.

A program után a takarítás, rendrakás következik. Ügyeljen arra, hogy csak akkor kezdjen hozzá, amikor az utolsó vendég is elment.

Dajkai feladatok az óvodán kívüli programok megszervezésében:

Séta, kirándulás, uszoda, bábszínház...stb.

Lényeges a kiránduló helyszín bejárása – amivel megbízhatja az óvónő: mivel lehet megközelíteni, milyen baleseti források vannak (szikla, út, tó, stb), árnyékos, pihenésre alkalmas hely. Van-e, kézmosás-WC lehetőség, ivóvíz, hirtelen eső esetén beálló hely.

 

Kirándulás esetén a dajka feladata a gyermekek öltözködésének segítése, a tízórai becsomagolása, sportszerek szállítása, segítség a buszról le- és felszállásnál, utazási szabályok betartatása.

Segít a gyermekek felügyeletében, bekapcsolódhat játékukba, de nem szabad megfeledkeznie arról, hogy megosztott figyelemmel észre vegye, hol van rá szükség.

Felhívhatja a gyermekek figyelmét a természet szépségeire, védelmére.

A kirándulás végén ellenőriznie kell a gyermekek ruháját, össze kell gyűjtenie az eszközöket és szedje össze a szemetet.

 

Az úti csomag tartalma

Kirándulás esetén összekészíti az úti csomagot. Attól függően, hogy hová és mivel lesz a kirándulás.

A helyben, gyalogos kiránduláshoz: ivóvíz, jellel ellátott pohár, vagy eldobható pohár, papír zsebkendő, WC papír, szemeteszsák, sebtapasz, esetleg gyümölcs-alma

Járművel történő kiránduláshoz:

Olyan ennivalónak kell az úti csomagban lenni, ami nem romlandó.

Gondoskodnia kell papír zsebkendőről, elsősegélycsomagról, WC-papírról, innivalóról.

Minden gyermek számára eldobható poharat, vagy jellel ellátott poharat és papírtörlőt biztosítson.

Az úti csomagban gyümölcs legyen, legjobb az alma.

Ügyelnie kell arra, hogy az időjárásnak megfelelően, rétegesen öltözködjenek a gyermekek, kényelmes zárt cipőben legyenek, és esőkabát legyen náluk.

 

 

 

Asztali nézet