G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K        2 0 2 2

MENÜ

  

  12. tétel

Pihenés a bölcsődében és az óvodában. Mutassa be az ebéd utáni pihenés sajátosságait a bölcsődében, az óvodában! Sorolja fel a nyugodt pihenés, alvás feltételeit, valamint a dajka feladatait a helyes alvási szokások kialakítása terén!

 

Kulcsszavak, fogalmak:

 

– az alvás, mint biológiai szükséglet

– az óvodai napirend megszervezése: az alvás, mint a napirend része

– a nyugodt pihenés, alvás környezeti feltételei

– a nyugodt pihenés, alvás pszichés feltételei

– alvási problémák és tennivalók

– az óvodai dajka feladatai a pihenés, alvás lebonyolításában

 

 

             Az alvás, mint biológiai szükséglet:

 

A biológiai ritmus kialakításában fontos szerepe van az alvás és ébrenlét szabályozásának.

  • Alvás alatt a szervezet regenerálódik, feldolgozza az őt ért ingereket.
  • Alvás alatt csökken a pulzus, vérnyomás, lassul a légzés.

Egy éves korig a gyerekek nappal két alkalommal is alszanak, később általában már elegendő az egyszeri délutáni alvás is.

  • 20 hetes- 1 évesek alvásigénye 14-16 óra, éjjel 9-12 óra, nappal kétszer 1-2 óra. 
  • 1-3 évesek alvásigénye 12-14 óra, éjjel 9-12 óra, nappal 2-3 óra. 
  • 3-6 éves kor között a gyermek alvásigénye 10-12 óra, éjjel 9-12 óra, nappal 1-2 óra.
  • Akkor aludt eleget a gyerek, ha felkeltés nélkül felébredt.

Rendkívül nagy jelentősége van az otthoni nyugodt és elegendő alvás biztosításának. Az alvásszükséglet másik részének (nappali alvás) kielégítése a bölcsődére és az óvodára hárul.

 

             A bölcsődei és óvodai napirend megszervezése:

 

A bölcsődei és az óvodai életritmust, az aktivitás-pihenés arányát úgy kell kialakítani, hogy az igazodjon a gyermekek élettani szükségleteihez.

 

Az alvás, mint a napirend része: mindig azonos időben, általában ebéd után történik az alvás.

  • Bölcsődében a 20 hetes – 1 éves gyermekek délelőtt és délután is alszanak 1-2 órát.
  • Egy éves kor körül a gyermekek délelőtti és délutáni alvását egyetlen, ebéd utáni alvásra váltják.
  • A délutáni pihenés, alvás bölcsődében 12 órától általában 14.30 ig (2,5 óra) tart
  • Óvodában a pihenés13 órától 15.30 óráig (2,5 óra) tart.
  • A gyerekek egyéni alvásigényét figyelembe véve az ébredés folyamatos.

 

 A nyugodt pihenés, alvás környezeti és pszichés feltételei

 

Külső-belső zavaró tényezők megszüntetése.

  • Belső inger (feszült érzelmi állapot, telt gyomor, hólyag)
  • Külső inger (zsúfoltság, zaj, kényelmetlenség, ruhanemű) zavarja a pihenést.

Feladatok:

  • Kényelmes, gyermek méretéhez igazodó ágy, saját jellel ellátott ángynemű.
  • A csoportszobát lefekvés előtt jól szellőztessük ki. Alvás alatt a folyamatos légcserét is biztosítsuk.
  • A felesleges ruhaneműt, cipőt vessék le a gyerekek, lehetőleg pizsamában pihenjenek.
  • A gyermeket nem kényszeríthetjük mozdulatlanságra.
  • Fontos, hogy ahol a gyermekek pihennek, alszanak, ott csend és nyugalom legyen.
  • Fontos a gyermek számára a pihenés, mert alvás közben dolgozza fel a nap során átélt élményeket, a túlterhelt gyermekek nehezen fogadnak be új élményeket, rosszul értelmezhetnek információkat.
  • Az elalvás előtti mesének, halk dúdolgatásnak nyugtató hatása van.

 

 

            Alvási problémák és tennivalók

 

  • Figyelembe kell venni, hogy a gyermekeknek egyénenként más és más alvás-szükséglete van. Fektessük le korábban, vagy hagyjuk tovább aludni a nagyobb alvásigényűeket.
  • Ha a gyerekek nem tudnak elaludni, ne kényszerítsük. Az óvodapedagógus/kisgyermeknevelő megpróbálja kideríteni a zavar okát és megoldási módokat keres, abból adódó feladataimat elmondja. E szerint segítek pihenni a kisgyereknek.
  • A nem alvóknak ne kelljen a szemüket csukva tartani, kedvenc alvós játékukat hagyjuk az ágyukba vinni, ha igénylik, üljünk melléjük, simogassuk, nyugtatgassuk őket, hogy hangos beszéddel ne zavarják a csoportot.
  • A korábban ébredők ne zavarják az alvókat, öltözzenek fel csendesen és játszanak.

 

              Az óvodai dajka feladatai a pihenés, alvás lebonyolításában

 

  • Az étkező edényeket kiviszi a csoportszobából.
  • Tiszta környezetet teremt az alváshoz.
  • Kereszthuzattal kiszellőzteti az ételszagot.
  • Letöröli az asztalokat, felsöpri a morzsát a naposok segítségével.
  • Feltöröli a padlót, ahol szükséges a leesett ételmaradék miatt.
  • Gyerekek segítségével lerakja az ágyakat kb. 30 cm távolságra egymástól.
  • Segít a külső, belső ingerek kizárásában, megszüntetésében (pl. megszünteti a zajokat, mosdóban a gyerekek szükségleteinek kielégítését segíti, megnyugtatja a zaklatott gyermeket, megengedi az alvós eszközök bevitelét, árnyékolja a napsütött ablakokat sötétítő függöny behúzásával, nem teljes besötétítés redőny leengedésével stb.)
  • Segít a gyerekeknek levetkőzni, pizsamát felvenni és a levetett ruhákat összehajtogatni, elhelyezni kisszéken vagy kosárban.
  • Fontos megjegyezni, hogy a takarításon kívüli feladatokat a kisgyermeknevelővel/az óvodapedagógussal együtt végzi.
  • Ha az altatásnál a csoportban tartózkodik, akkor a mosdóba kéretszkedő gyerekeket kikíséri.
  • Folyamatos ébredésnél segít a gyerekek önállóságához igazodóan öltözködni.
  • Gyerekek segítségével elrakja az ágyakat, ágyneműket.

 

 

 

Asztali nézet