1. tétel
A dajka munkaterületei. Mutassa be a dajka munkaterületeinek intézményeit: a bölcsőde, az óvoda, és a gyermekotthon!
- A bölcsődei nevelés célja, feladata
- A gyermekotthon célja, feladata
- Az óvodai nevelés célja, feladata
- A dajka munkaterületei az adott intézményekben.
- A dajka megjelenése, kommunikációja, a kompetenciahatárok megtartása.
BÖLCSŐDE
- A bölcsőde a gyermekjóléti alapellátás részeként a gyermekek napközbeni ellátásának egyik formája.
- A bölcsőde a családban nevelkedő – 20 hetestől - 3 éves korú – gyermekek szakszerű gondozását és nevelését végző intézmény.
A bölcsődei nevelés-gondozás célja:
A családban nevelkedő kisgyermek számára a családi nevelést segítve, napközbeni ellátás keretében
- a gyermek fizikai- és érzelmi biztonságának és jóllétének megteremtésével,
- feltétel nélküli szeretettel és elfogadással,
- a gyermek nemzetiségi/etnikai hovatartozásának tiszteletben tartásával, identitásának erősítésével
- kompetenciájának figyelembevételével,
- tapasztalatszerzési lehetőség biztosításával,
- viselkedési minták nyújtásával elősegíteni a harmonikus fejlődést.
A bölcsődei nevelés feladatai:
- A családok támogatása, annak erősségeire építve a szülői kompetencia fejlesztése
- Egészségvédelem, az egészséges életmód megalapozása
- Az érzelmi és társas kompetenciák fejlesztése
- A megismerési folyamatok fejlődésének segítése
A bölcsőde típusai: bölcsőde, mini bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, családi bölcsőde
ÓVODA
- Az óvodáskorú gyermek nevelésének elsődleges színtere a család
- Az óvoda a köznevelési rendszer szakmailag önálló nevelési intézménye
- Az óvoda a családi nevelés kiegészítője
- Óvodakötelezettség 3 éves kortól
- Az óvoda a gyermek harmadik életévétől az iskolába lépésig nevelő intézmény
Az óvodai nevelés célja az, hogy elősegítse az óvodások sokoldalú, harmonikus fejlődését, a gyermeki személyiség kibontakozását, a hátrányok csökkenését, az életkori és egyéni sajátosságok, valamint az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével (ideértve a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek ellátását is).
Az óvodai nevelés általános feladatai: az óvodáskorú gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése. Ezen belül:
- az egészséges életmód alakítása,
- az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés,
- az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása.
GYERMEKOTTHON
- A gyermekotthon otthont nyújtó szakellátást biztosít az ideiglenes hatállyal elhelyezett, az átmeneti és a tartós nevelésbe vett gyermekek számára.
- A gyermekotthon legalább 12, de legfeljebb 48 – önálló lakóegységben elhelyezett – gyermek otthontnyújtó ellátását biztosítja.
- A lakásotthonolyan gyermekotthon, amely legfeljebb 12 gyermek ellátását biztosítja önálló lakásban vagy családi házban, családias körülmények között. Elsődleges jellemzője a családias jelleg, alacsony létszámmal, családi házakban működik, amihez udvarok és kert is tartozik.
A gyermekotthoni gondozás, nevelés célja, hogy a gondozott gyermek testileg, értelmileg, érzelmileg, erkölcsileg korának és képességeinek megfelelően fejlődjék, személyisége a lehető legteljesebb módon kibontakozzék, és képessé váljon a vérszerinti családjába való visszailleszkedésre, vagy nevelőszülői, illetve örökbefogadó családba történő beilleszkedésre.
A gyermekotthoni gondozás, nevelés feladata:
- otthont nyújtó teljes ellátás (napi életritmus kialakítása a napirendnek megfelelően, étkeztetés, egészségügyi ellátás, gondozás egyéni terv alapján, szabadidős programok, kapcsolat a családdal)
- nevelési, pedagógiai, pszichológiai feladatok (beóvodázás, egyéni fejlesztés/foglalkozás, önálló életvitelre felkészítés, eseti pszichoterápiás segítségnyújtás, kapcsolatok szervezése)
A DAJKA MUNKATERÜLETEI AZ ADOTT INTÉZMÉNYEKBEN
- Nevelés
- Gondozás
- Étkeztetés
- Takarítás
- Egyéb feladatok
Ezen belül: Segíti a gondozó-, nevelőmunkát
Ellátja a gyermekek gondozását
Tisztán tartja a gyermekek környezetét
Segíti az étkeztetést
Egyéb feladatokat lát el
Néhány példa a tevékenységlistából, vagy saját tapasztalatból:
Nevelés: Alkalmanként felügyeli a gyermekeket (oviban és minibölcsiben, gyermekotthonban)
Kíséri a gyerekeket a külső programokra (pedagógussal együtt vagy önállóan)
Részt vesz a gyerekek fogadásában és hazaadásában
Gondozás: Szükség esetén tisztába teszi a gyereket
Segít a vetkőzésben és öltözködésben
Tanítja az öltözködést
Elrendezi a gyerekek utcai ruháit
Ágyaz
Tisztán tartja a gyermek környezetét: Áthúzza az ágyneműt
Fertőtleníti a játékokat
Tisztítószereket tárol
Ablakot tisztít
Segíti az étkezést: Tanítja az önkiszolgálási, naposi feladatokat
Eteti a gyerekeket
Gondoskodik a folyadék-utánpótlásról
Kikészíti a terítéket és a vizet
Egyéb feladatokat lát el: Beszerzi a rendezvények anyagait
Részt vesz a dekorációs feladatokban
Ajándékokat csomagol
Segít a vendéglátásban
Segít a vendégek fogadásában, st…..
A DAJKA MEGJELENÉSE, KOMMUNIKÁCIÓJA, A KOMPETENCIAHATÁROK MEGTARTÁSA
Megjelenése
- testi- lelki egészség
- kiegyensúlyozott családi háttér
- fokozott fizikai megterhelést bíró fizikai erőnlét
- ép érzékszervek, mozgásszervek
- kifogástalan testi gondozottság, ápoltság. Ruházat, hajviselet, száj és fogazat higiénéje feleljen meg foglalkozásának.
Kommunikációja, kompetenciahatárok megtartása:
Követelmények a dajka kommunikációval kapcsolatban:
- beszéde legyen tagolt, érthető,
- a hangzók ejtése legyen tiszta,
- beszédtempója követhető,
- kifejezésmódja kultúrált, (érzékeltesse a nyelv szépségét)
- hangmagassága normális, alkalmazkodjék az óvodai követelményekhez,
- törekedjék a helyes, kifogástalan szóhasználatra,
- hangereje feleljen meg az adott helyzetnek, igazodjék a kisgyermek lelki érzékenységéhez, (hangsúly, hanglejtés) a magyar nyelv szabályai szerint,
- választékosan fejezze ki magát, ne gügyögjön, figyeljen az egyes, a többes szám, a „suk- sük” használatára.
- Dajka-gyermek kommunikáció: Különböző helyzetekben, időpontokban és helyszínen találkozhatnak (Pl: munkavégzés közben, udvaron, teremben, stb..
- szemmagasság!!, gyermek szükségleteinek a figyelembevétele, türelmes, nyugodt, csendes, megnyugtató hangvétel, egyszerű, helyzethez kapcsolódó közlések, érthetőség, mondani+csinálni (mutatni), néven szólítás
- Néhány példa:
- Figyelembe kell venni a gyermek aktuális szükségleteit (Pl ha a gondozónő éppen tisztába teszi, akkor nem célszerű megzavarni) – csendben meg kell várni…
- A játszó gyermek feje fölötti beszélgetés megzavarhatja a játékot
- Ahogy a felnőtt mozog, az jelzés a gyermeknek
- A gyermek kérdez, miközben a dajka dolgozik
- A gyermek nem verbális jelzéseket ad, reagálni kell
- Sírás (azonnali reagálás kell)
- Dajka- szülő: kedves köszöntés, mosoly, segítség felajánlása, (mini bölcsiben: információt kérhet a szülőtől érkezéskor, délután csakis a kisgyermeknevelővel egyeztetett információt adhatja át a gyermek aznapi történéseiről pl: étkezés, alvás, játéktevékenység– minősítés és tanácsadás nélkül!!) TITOKTARTÁS SZABÁLYAI!!
- A legféltettebb kincsét adja át az intézménynek…..
- Ne érezzék a szülők kiszolgáltatottnak magukat: személyes kapcsolat fontos
- Mosoly!
- Kedves köszönés, megszólítás, segítség felajánlása
- A gyermek bölcsődei/óvodai tevékenységéről, magatartásáról a kisgyermeknevelő/óvodapedagógus adhat felvilágosítást
- A gyermek átvételénél (bölcsődében) reggel jó, ha kérünk néhány szót az alvásáról, reggeli ébredéséről
- Délután a hazaadáskor a dajka mondhat információt az evéséről, alvásáról, fürdőszobai tevékenységéről, de nem adhat tanácsot, nem értékelhet, nem minősíthet
- Dajka- munkatársak:
- Kölcsönös tisztelet
- Nyílt kommunikáció, őszinteség
- Egymás meghallgatása, egymásra figyelés
- A problémák, igények pontos megfogalmazása
- A túl sok rejtett probléma konfliktussá válhat