G Y Ö N G Y F Ü Z E T E K        2 0 2 2

MENÜ

 

 1. tétel

A dajka munkaterületei. Mutassa be a dajka munkaterületeinek intézményeit: a bölcsőde, az óvoda, és a gyermekotthon!

  • A bölcsődei nevelés célja, feladata
  • A gyermekotthon célja, feladata
  • Az óvodai nevelés célja, feladata
  • A dajka munkaterületei az adott intézményekben.
  • A dajka megjelenése, kommunikációja, a kompetenciahatárok megtartása.

 

BÖLCSŐDE

  • A bölcsőde a gyermekjóléti alapellátás részeként a gyermekek napközbeni ellátásának egyik formája.
  • A bölcsőde a családban nevelkedő – 20 hetestől - 3 éves korú – gyermekek szakszerű gondozását és nevelését végző intézmény.

A bölcsődei nevelés-gondozás célja:

A családban nevelkedő kisgyermek számára a családi nevelést segítve, napközbeni ellátás keretében

  • a gyermek fizikai- és érzelmi biztonságának és jóllétének megteremtésével,
  • feltétel nélküli szeretettel és elfogadással,
  • a gyermek nemzetiségi/etnikai hovatartozásának tiszteletben tartásával, identitásának erősítésével
  • kompetenciájának figyelembevételével,
  • tapasztalatszerzési lehetőség biztosításával,
  • viselkedési minták nyújtásával elősegíteni a harmonikus fejlődést.

A bölcsődei nevelés feladatai:

  1. A családok támogatása, annak erősségeire építve a szülői kompetencia fejlesztése
  2. Egészségvédelem, az egészséges életmód megalapozása
  3. Az érzelmi és társas kompetenciák fejlesztése
  4. A megismerési folyamatok fejlődésének segítése

A bölcsőde típusai: bölcsőde, mini bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, családi bölcsőde

ÓVODA

  • Az óvodáskorú gyermek nevelésének elsődleges színtere a család
    • Az óvoda a köznevelési rendszer szakmailag önálló nevelési intézménye
    • Az óvoda a családi nevelés kiegészítője
    • Óvodakötelezettség 3 éves kortól
    • Az óvoda a gyermek harmadik életévétől az iskolába lépésig nevelő intézmény

Az óvodai nevelés célja az, hogy elősegítse az óvodások sokoldalú, harmonikus fejlődését, a gyermeki személyiség kibontakozását, a hátrányok csökkenését, az életkori és egyéni sajátosságok, valamint az eltérő fejlődési ütem figyelembevételével (ideértve a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek ellátását is).

Az óvodai nevelés általános feladatai: az óvodáskorú gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése. Ezen belül:

  1. az egészséges életmód alakítása,
  2. az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés,
  3. az anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása.

 

 

 

GYERMEKOTTHON

  • A gyermekotthon otthont nyújtó szakellátást biztosít az ideiglenes hatállyal elhelyezett, az átmeneti és a tartós nevelésbe vett gyermekek számára.
  • A gyermekotthon legalább 12, de legfeljebb 48 – önálló lakóegységben elhelyezett – gyermek otthontnyújtó ellátását biztosítja.
  • lakásotthonolyan gyermekotthon, amely legfeljebb 12 gyermek ellátását biztosítja önálló lakásban vagy családi házban, családias körülmények között. Elsődleges jellemzője a családias jelleg, alacsony létszámmal, családi házakban működik, amihez udvarok és kert is tartozik.

A gyermekotthoni gondozás, nevelés célja, hogy a gondozott gyermek testileg, értelmileg, érzelmileg, erkölcsileg korának és képességeinek megfelelően fejlődjék, személyisége a lehető legteljesebb módon kibontakozzék, és képessé váljon a vérszerinti családjába való visszailleszkedésre, vagy nevelőszülői, illetve örökbefogadó családba történő beilleszkedésre.

A gyermekotthoni gondozás, nevelés feladata:

  • otthont nyújtó teljes ellátás (napi életritmus kialakítása a napirendnek megfelelően, étkeztetés, egészségügyi ellátás, gondozás egyéni terv alapján, szabadidős programok, kapcsolat a családdal)
  • nevelési, pedagógiai, pszichológiai feladatok (beóvodázás, egyéni fejlesztés/foglalkozás, önálló életvitelre felkészítés, eseti pszichoterápiás segítségnyújtás, kapcsolatok szervezése)

 

A DAJKA MUNKATERÜLETEI AZ ADOTT INTÉZMÉNYEKBEN

  • Nevelés
  • Gondozás
  • Étkeztetés
  • Takarítás
  • Egyéb feladatok

Ezen belül: Segíti a gondozó-, nevelőmunkát

Ellátja a gyermekek gondozását

Tisztán tartja a gyermekek környezetét

Segíti az étkeztetést

Egyéb feladatokat lát el

 

Néhány példa a tevékenységlistából, vagy saját tapasztalatból:

Nevelés: Alkalmanként felügyeli a gyermekeket (oviban és minibölcsiben, gyermekotthonban)

Kíséri a gyerekeket a külső programokra (pedagógussal együtt vagy önállóan)

Részt vesz a gyerekek fogadásában és hazaadásában

Gondozás: Szükség esetén tisztába teszi a gyereket

Segít a vetkőzésben és öltözködésben

Tanítja az öltözködést

Elrendezi a gyerekek utcai ruháit

Ágyaz

Tisztán tartja a gyermek környezetét: Áthúzza az ágyneműt

Fertőtleníti a játékokat

Tisztítószereket tárol

Ablakot tisztít

Segíti az étkezést: Tanítja az önkiszolgálási, naposi feladatokat

Eteti a gyerekeket

Gondoskodik a folyadék-utánpótlásról

Kikészíti a terítéket és a vizet

 

Egyéb feladatokat lát el: Beszerzi a rendezvények anyagait

Részt vesz a dekorációs feladatokban

Ajándékokat csomagol

Segít a vendéglátásban

Segít a vendégek fogadásában, st…..

 

A DAJKA MEGJELENÉSE, KOMMUNIKÁCIÓJA, A KOMPETENCIAHATÁROK MEGTARTÁSA

Megjelenése

  • testi- lelki egészség
  • kiegyensúlyozott családi háttér
  • fokozott fizikai megterhelést bíró fizikai erőnlét
  • ép érzékszervek, mozgásszervek
  • kifogástalan testi gondozottság, ápoltság. Ruházat, hajviselet, száj és fogazat higiénéje feleljen meg foglalkozásának.

 

Kommunikációja, kompetenciahatárok megtartása:

Követelmények a dajka kommunikációval kapcsolatban:

  • beszéde legyen tagolt, érthető,
  • a hangzók ejtése legyen tiszta,
  • beszédtempója követhető,
  • kifejezésmódja kultúrált, (érzékeltesse a nyelv szépségét)
  • hangmagassága normális, alkalmazkodjék az óvodai követelményekhez,
  • törekedjék a helyes, kifogástalan szóhasználatra,
  • hangereje feleljen meg az adott helyzetnek, igazodjék a kisgyermek lelki érzékenységéhez, (hangsúly, hanglejtés) a magyar nyelv szabályai szerint,
  • választékosan fejezze ki magát, ne gügyögjön, figyeljen az egyes, a többes szám, a „suk- sük” használatára.

 

  • Dajka-gyermek kommunikáció: Különböző helyzetekben, időpontokban és helyszínen találkozhatnak (Pl: munkavégzés közben, udvaron, teremben, stb..
  • szemmagasság!!, gyermek szükségleteinek a figyelembevétele, türelmes, nyugodt, csendes, megnyugtató hangvétel, egyszerű, helyzethez kapcsolódó közlések, érthetőség, mondani+csinálni (mutatni), néven szólítás
  • Néhány példa:
  • Figyelembe kell venni a gyermek aktuális szükségleteit (Pl ha a gondozónő éppen tisztába teszi, akkor nem célszerű megzavarni) – csendben meg kell várni…
  • A játszó gyermek feje fölötti beszélgetés megzavarhatja a játékot
  • Ahogy a felnőtt mozog, az jelzés a gyermeknek
  • A gyermek kérdez, miközben a dajka dolgozik
  • A gyermek nem verbális jelzéseket ad, reagálni kell
  • Sírás (azonnali reagálás kell)
  • Dajka- szülő: kedves köszöntés, mosoly, segítség felajánlása, (mini bölcsiben: információt kérhet a szülőtől érkezéskor, délután csakis a kisgyermeknevelővel egyeztetett információt adhatja át a gyermek aznapi történéseiről pl: étkezés, alvás, játéktevékenység– minősítés és tanácsadás nélkül!!) TITOKTARTÁS SZABÁLYAI!!
  • A legféltettebb kincsét adja át az intézménynek…..
  • Ne érezzék a szülők kiszolgáltatottnak magukat: személyes kapcsolat fontos
  • Mosoly!
  • Kedves köszönés, megszólítás, segítség felajánlása
  • A gyermek bölcsődei/óvodai tevékenységéről, magatartásáról a kisgyermeknevelő/óvodapedagógus adhat felvilágosítást
  • A gyermek átvételénél (bölcsődében) reggel jó, ha kérünk néhány szót az alvásáról, reggeli ébredéséről
  • Délután a hazaadáskor a dajka mondhat információt az evéséről, alvásáról, fürdőszobai tevékenységéről, de nem adhat tanácsot, nem értékelhet, nem minősíthet
  • Dajka- munkatársak:
  • Kölcsönös tisztelet
  • Nyílt kommunikáció, őszinteség
  • Egymás meghallgatása, egymásra figyelés
  • A problémák, igények pontos megfogalmazása
  • A túl sok rejtett probléma konfliktussá válhat

 

       

 

Asztali nézet